Amsterdam – In het theater Bellevue aan de Leidsekade speelt deze maand de voorstelling Hoge Bomen. Een theaterstuk dat aansluit bij de actuele realiteit. Daders uit de MeToo-beweging komen langzamerhand weer terug in onze samenleving na te zijn weggedreven. Hoe gaan we hier mee om? Krijgen deze mensen een tweede kans of is de schade die zij hebben aangericht te groot? Die vraag stelt dit stuk aan het publiek.
De MeToo-beweging is meer dan acht jaar geleden ontstaan als een hashtag op sociale media. Wie ‘#MeToo’ in een bericht plaatst, geeft daarmee aan met seksuele intimidatie, aanranding of seksueel misbruik te maken te hebben gehad. Volgens Amnesty International gaat het om situaties van machtsongelijkheid die leiden tot intimidatie, lastigvallen en onvrijwillige seks. Schrijver van de theatervoorstelling Koen Caris: ‘Ik heb in die tijd best wel van dichtbij meegemaakt dat veel machtige mensen openbaar het veld uit werden gestuurd. Toen dacht ik nou dat hebben we opgelost, klaar. Maar waar ik toen helemaal niet bij stilstond, is dat die mensen natuurlijk helemaal niet weg zijn.’
Op het toneel speelt Sven deze personage. Hij is regisseur en wilt een aantal jaar na het incident weer terugkomen op het toneel. Maar, hiervoor wilt hij eerst publiekelijk in een voorstelling gestraft worden. Hij gaat langs bij zijn slachtoffer Layla, een actrice, met de vraag of hij haar wilt helpen bij dit stuk. ‘Ik merkte tijdens het schrijven van dit stuk dat ik helemaal niet wist wat ik daarvan vond. Ik ben best wel voor rehabilitatie. Als iemand zijn straf uitzit en weer terug komt, dan kunnen we daar misschien ook van leren. Maar ondertussen kreeg ik ook buikpijn als ik bepaalde mensen weer zag, of bepaalde namen weer las. Toen dacht ik, hier zit iets wat ik in een voorstelling kan uitzoeken.’
Verslaggever Fenny van Asma is op stap geweest naar het theater en heeft de voorstelling bezocht. In de volgende reportage spreekt ze schrijver Koen Caris en de acteur van ‘Sven’ Bram Coopmans:
