Het gaat slecht met de egel en dat komt door de mens

Vorige week was de nationale egeltelling. Dit jaar waren er 13.500 egels geteld. Dit zijn er 4.100 meer dan vorig jaar. Ondanks dat er meer egels zijn geteld gaat het volgens de zoogdiervereniging, die de telling organiseert, niet zo goed met de egel. Ze worden bedreigd en hun leefgebied neemt af. Volgens Dickie van Riemsdijk, voorzitter van egelopvang Haarlem, komen er steeds meer egels binnen in slechtere toestand.

In de afgelopen tien jaar is de egel met 50 procent afgenomen en staat hiermee op de rode lijst voor bedreigde diersoorten. Volgens Dickie van Riemsdijk, voorzitter van egelopvang Haarlem, komt dit doordat egels te weinig voedsel kunnen vinden, door de bebouwing wat hun leefgebied hoort te zijn. ‘Ze hebben een leefgebied van een paar hectare nodig om hun eten te kunnen vinden. Als iedereen zijn tuin hermetisch afsluit dan haal je stukken leefgebied weg van een egel’, aldus Van Riemsdijk.

Pas op voor egels in de tuin

Doordat het leefgebied van de egel aan het afnemen is, is de kans groter dat zij in je tuin zitten. Volgens Saskia van Pluimenoord, van de zoogdiervereniging, neemt dit risico’s met zich mee voor de egels zelf. ‘Egels worden snel over het hoofd gezien. Ze zitten vaak verstopt, bijvoorbeeld onder bladeren. Als je in de tuin bezig bent met een grasmaaier of een hark, dan is de kans op overleven voor een egel klein’, aldus van Pluimenoord.

Zo kunnen egels het makkelijker krijgen

Om te zorgen dat egels het wat makkelijker krijgen zouden mensen volgens Van Riemsdijk hun tuin groen moeten houden. Zij vult hier verder op aan dat als je egels wil helpen je je tuin niet moet betegelen. En zorg dat er een hoekje in de tuin is met rommel waar egels in kunnen zitten.

Beluister de audio-reportage met Saskia van Pluimenoord van de Zoogdiervereniging, en Dickie van Riemsdijk van de egelopvang in Haarlem hieronder

Lotte van den Booren

Ik ben Lotte van den Booren (22), en studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik mijn mbo-opleiding media&redactie afgerond, en werk ik bij lokale radio/tv omroep (omroep Heemskerk). Hier ben ik bij verschillende programma's sidekick. En een format voor een eigen programma staat nog in de stijgers. Verder ben ik hier ook bezig met een mini serie. Mijn ambities liggen bij het presenteren, maar alles binnen de schrijvende journalistiek trekt mij ook erg aan.