In het AD, 2025 wordt het volgende gemeld: ’’De leasefiets is populairder dan ooit. Steeds meer mensen maken gebruik van de leaseregeling via hun werkgever. Volgens schattingen rijden er inmiddels 200.000 leasefietsen rond en dat worden er alleen maar meer.’’ Volgens een artikel zouden er inmiddels 200.000 leasefietsen rondrijden in Nederland, maar klopt dat cijfer wel?
AD-verslaggever Ton Voermans legt uit waarom de leasefiets zo aantrekkelijk is: “Een nieuwe fiets is ontzettend duur, veel mensen hikken daar tegenaan. Door zo’n leaseregeling kost het je niet zoveel in één keer. Gemiddeld 3.300 euro voor een e-bike is heel veel geld om in één keer op te hoesten. Als het dan kan in kleine stapjes van 50 of 60 euro per maand… Ook zijn werkgevers een beetje over de koudwatervrees heen. Het kost hen namelijk ook vrijwel niets om dit aan te bieden.”
Het klinkt logisch dat steeds meer mensen een leasefiets nemen, maar waar komt het getal van 200.000 vandaan? In het AD-artikel wordt geen concrete bron genoemd. Op zoek naar de herkomst van de claim vinden we dat Accountancy Vanmorgen hetzelfde cijfer noemt en daarbij de BOVAG-fietsbedrijven, voorzitter Maarten Akkers, als bron opgeeft Accountancy Vanmorgen, 2025. Hoewel er een bronvermelding is, ontbreekt verdere onderbouwing. Er is geen rapport of document dat uitleg geeft over het jaar en de manier van meten.
BOVAG zelf is een brancheorganisatie van ruim 8.000 ondernemers actief in mobiliteit, waaronder auto’s en tweewielers. De organisatie zet zich in voor duurzame, veilige en betrouwbare mobiliteit BOVAG – Over BOVAG. Omdat BOVAG zegt dat er 200.000 leasefietsen zijn, lijkt de bewering logisch, maar het is nog niet helemaal zeker of dat echt klopt.
Een andere belangrijke bron is de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). In hun jaarlijkse cijfers over fietslease blijkt een gestage groei van het aantal leasefietsen: 22.700 in 2021, 53.000 in 2022, 71.800 in 2023 en 91.000 in 2024 VNA – Fietslease in cijfers. Dit laat zien dat het aantal leasefietsen toeneemt, maar om in een jaar van 91.000 naar 200.000 te groeien, zou er een enorme groei nodig zijn. Er zijn bovendien verschillende soorten leasefietsen, waarvan 79,5% e-bikes en 20,5% gewone fietsen. De groei van 2023 naar 2024 was 32%, wat een flinke stijging is, maar nog steeds onvoldoende om de claim van 200.000 te onderbouwen. VNA heeft wel alleen cijfers van alle leasebedrijven die lid zijn.
Een factor die mogelijk de groei versnelt, is het Fietsplan 2025 van de Rijksoverheid. Sinds januari 2025 kunnen ambtenaren via hun werkgever een fiets leasen, met financiële ondersteuning van de overheid Mobilease – Fietsplan 2025. Dit maakt leasefietsen toegankelijker en het kan andere werkgevers stimuleren een leasefietsregeling aan te bieden. Dit kan de groei verklaren, maar er zijn nog geen betrouwbare cijfers voor 2025.
De ANWB – Over de ANWB (Algemene Nederlandse Wielrijdersbond) is een Nederlandse organisatie die zich inzet voor mobiliteit, verkeer, vakantie en vrije tijd. Ze volgen al jarenlang de ontwikkelingen in mobiliteit en fietsgebruik. Annelies Tichelaar, woordvoerder van de ANWB, vertelt dat het wel aannemelijk is dat de leasefiets een groei heeft doorgemaakt dit jaar. ‘’Het is een goed alternatief voor de auto. Steeds meer regelingen en overheidsinitiatieven maken het eenvoudiger om te leasen. Het mes snijdt aan twee kanten: het is duurzamer, beter voor het milieu en ook gezonder omdat je in beweging blijft,’’ aldus Tichelaar.
Maarten Mastop, branchemanager BOVAG-fietsbedrijven, vertelt dat zij niet precies de cijfers hebben van de bewering. ‘’We weten niet precies hoeveel er zijn.’’ De 200.000 is een schattig en gebaseerd op partijen van de markt, vertelt Mastop. Niet alle leasebedrijven delen hun leasefietsen aantal. ‘’Wij horen informatie van de markt. Wij horen dat de markt groeit en verwachten dat er nu 200.000 leasefietsen zijn.’’ Aldus Mastop.
De bewering dat er in Nederland al 200.000 leasefietsen rondrijden, komt via BOVAG, maar is nog niet volledig onderbouwd. De betrouwbare cijfers van VNA laten een totaal van 91.000 eind 2024 zien. Er is een duidelijke groei in de markt en het Fietsplan 2025 kan deze trend versterken, maar tot er een officieel rapport of geverifieerd cijfer verschijnt, blijft de 200.000 een niet volledig bevestigde schatting.
