Het ‘NOS Journaal in Makkelijke taal’ brengt nieuws dichterbij voor de laaggeletterden in Nederland.

Vanaf afgelopen maandag 9 september is er iedere dag om 17:00 het ‘NOS Journaal in Makkelijke Taal’ te zien op de buis. Dit is een journaal waar het nieuws rustiger wordt uitgelegd en vaker wordt herhaald, zodat anders en laaggeletterden in Nederland de kans krijgen om het nieuws ook goed te volgen.

Zo’n 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd, wat een grote groep is. De behoefte naar het ‘NOS Journaal in Makkelijke Taal’ Dat merkte ook Els van Steenbeek, die het een heel goed idee vindt dat het ‘NOS Journaal in Makkelijke Taal’ nu iedere dag op de buis te zien is. Deze week is het ook de week van het Lezen en Schrijven. Net zoals in veel andere bibliotheken in Nederland, is er in de bibliotheek in Woerden een taalcafé. Els van Steenbeek is daar consulent in Rekenen en Taal. Zij merkt dat het NOS Journaal in Makkelijke Taal heel erg wordt gewaardeerd onder de mensen die zij ontmoet in de bibliotheek. ‘Wij lieten vroeger ook al een makkelijkere soort journaal aan de mensen zien, zodat daar de Nederlandse taal mee wordt geoefend. Het Jeugdjournaal was te kinderlijk voor die mensen, dus dit is een erg goed initiatief!’ Ook geeft Els aan dat sommige mensen zich sociaal geïsoleerd voelden doordat zij het nieuws niet konden volgen. ‘Nog een reden waarom het NOS Journaal in Makkelijke Taal een goed initiatief is!’

Lorin is zelf niet super blij met het ‘NOS Journaal in Makkelijke Taal.’  Zij zat in de bibliotheek in Woerden te lezen en is acht jaar geleden gevlucht uit Syrië en leert sindsdien de Nederlandse taal. Lorin wil graag maatschappelijk betrokken zijn en heeft de ambitie om over een paar jaar in Nederland te gaan studeren of werken, wat haar nog meer motiveert om de Nederlandse taal te leren. Haar ouders en haar oom zijn wel erg blij met het NOS Journaal in Makkelijke Taal. Zij vinden het belangrijk om over het nieuws te praten en voelen zich daardoor meer betrokken bij de Nederlanders. Gelukkig vindt Lorin de Nederlanders ook heel warm en voelt zij zich alsnog betrokken.

Annemijn de Leeuw

Mijn naam is Annemijn de Leeuw (2004) en ik kom uit Tilburg, maar woon in Utrecht. Ik ben student aan De Hoge School Utrecht voor Journalistiek en heb hiervoor de havo afgerond op het Odulphuslyceum in Tilburg. Al mijn hele leven hoor ik van anderen dat ik nieuwsgierig ben en veel vragen stel, dus onder andere daarom leek de studie die ik nu doe de perfecte match. Ook heb ik altijd in de schoolkrantredactie gezeten van mijn middelbare school, wat mij ook erg goed is bevallen en waar ik veel van heb geleerd. Het leukste aan Journalistiek vind ik het in contact komen met mensen waar je anders niet zo snel in contact mee zou komen en om dan naar de verhalen te luisteren die zij te vertellen hebben. Wat ik uiteindelijk voor werk zou willen gaan doen zou ik nog niet weten. Ik weet wel dat ik iets wil doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind om te doen. Dat hoop ik deze studie dan ook te ontdekken.