Het huidige kabinet heeft onder leiding van Minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de beslissing genomen om de plannen om Schiphol te laten krimpen deels van tafel te gooien. Er zouden bij de plannen van het vorige kabinet zo’n 30.000 vluchten geschrapt worden, dat zijn er nu nog 15.000. Omwonenden ervaren al jaren overlast van Schiphol, dag en nacht, en dus zijn zij niet blij met deze beslissing. Ook maken milieuorganisaties zich zorgen, aangezien het klimaat er volgens hen op deze manier niet op voorruit gaat.
Rechtbank Den Haag heeft in maart 2024 uitgesproken dat de overheid te weinig rekening houdt met omwonenden als het gaat om de overlast die Schiphol veroorzaakt. Het gaat in totaal namelijk om zo’n 173 duizend mensen die last hebben van de luchthaven en dus heeft de rechtbank geoordeeld dat dit in strijd is met het EVRM (Europees Vedrag voor de Rechten van de Mens). Het kabinet heeft vervolgens een jaar de tijd gekregen om stappen te zetten, maar toch is er op dit moment nog weinig verandert. Volgens Alfred Blokhuizen, woordvoerder en voorzitter van SchipholWatch, ligt dat aan het feit dat de politiek er eigenlijk niet meer is voor de burgers, maar voor het bedrijfsleven. “De staat doet net alsof haar neus bloedt”, aldus Blokhuizen. Ofwel, er moet ontzettend veel veranderen, maar tot nog toe is dat niet gebeurd.
Niet alleen omwonenden zijn het dus niet eens met deze beslissing, ook milieuorganisaties maken zich zorgen. Bram van Liere, campangevoerder klimaatrechtvaardigheid bij Milieudefensie uit deze zorgen ook. “Beloftes worden vaak niet nagekomen en dan zitten bewoners en het klimaat met de gebakken peren.” Toch is er volgens hem een makkelijke manier om dit probleem aan te pakken: de veel-vliegers. Ongeveer acht procent van de mensen is namelijk verantwoordelijk voor veertig procent van de vluchten. “Laten we beginnen met die veel-vliegers aanpakken, dan komt de krimp vanzelf.” Volgens hem zou het helpen als de veel-vliegers meer moeten betalen voor hun vluchten. “Ook zijn veel vluchten volgens hem simpelweg gewoon niet nodig. “Er is niet een absolute noodzaak voor al dit vliegverkeer.” Zo zouden veel zakelijke vluchten voor vergaderingen bijvoorbeeld ook opgelost kunnen worden op een digitale manier.