Trends binnen de muziekindustrie
In de tijd waarin miljoenen liedjes en artiesten binnen handbereik zijn via onlinestreamingsdiensten, lijkt het ouderwetse vinyl juist aan helemaal terug te komen. In De Groeverij, een platenzaak in Houten, bewijst Luuk van Zutphen dagelijks dat de populariteit flink is toegenomen. ‘Ik denk dat het een stukje nostalgie is’, zegt Van Zutphen. ‘Mensen vinden cd’s en Spotify vaak te klinisch en het ritueel van een plaat aanzetten speelt hierin mee.’
Nooit echt weggeweest
De emotie die bij het beluisteren van platen komt kijken blijkt niet uniek. Volgens de cijfers van de NVPI, de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs, steeg de verkoop van vinyl in 2024 met ruim 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Meer dan een derde van alle fysieke muziekverkoop in Nederland is van vinyl. ‘Analoge muziek is voor de eeuwigheid,’ zegt Van Zutphen. ‘Digitaal is voor de korte termijn.’ Volgens hem draait het niet alleen om de klank, maar vooral om de ervaring. ‘Het geluid klinkt gewoon mooier en warmer. Je moet er moeite voor doen, dat zorgt ervoor dat je bewuster naar de muziek luistert.’
Opvallend is dat de heropleving van het vinyl niet alleen bij oudere generaties ligt. In De Groeverij ziet Van Zutphen een mix van publiek in de platenzaak: van Taylor Swift-fans tot rockliefhebbers. ‘De jongeren komen vaak voor artiesten zoals Olivia Dean en Lola Young,’ vertelt hij. ‘Maar het grootste publiek is wat ouder, ze willen graag hun oude collectie van hun jeugd terugkopen.’
De toekomst van vinyl
De fysieke beleving, de esthetiek van hoezen, en de collectieve waarde van muziek dragen bij aan de aantrekkingskracht. Tegelijkertijd blijft streaming dominant. Spotify, Apple Music en YouTube Music bepalen nog steeds ruim 75 procent van de totale muziekconsumptie in Nederland, zo blijkt uit cijfers van het NVPI. Toch ziet Van Zutphen geen bedreiging in de digitale hegemonie.
Vinyl is niet de enige fysieke drager die aan een comeback werkt, ook cassettebandjes worden steeds vaker uitgegeven. Toch denkt Van Zutphen dat de lp voorlopig stevig in de groef blijft liggen. ‘Het cassettebandje neemt wat toe, maar dat merken we hier nog niet zo,’ zegt hij. ‘Vinyl blijft nog wel even. Mensen willen goede muziek én een goed gevoel.’