Voetballers op rand van staking en gaan de strijd aan tegen te druk speelschema

Het moderne voetbal staat voor een serieuze uitdaging. Manchester City speler Rodri stelt dat spelers bijna geneigd zijn te gaan staken door overvolle speelschema’s. Vooral de Premier League staat symbool voor de uitputtende druk op spelers, met een opeenstapeling van clubwedstrijden, internationale toernooien en de recente toevoeging van nieuwe competities zoals het uitgebreidere FIFA Club World Cup in 2025. Deze competitie, die in de zomer van 2025 wordt gespeeld, is de druppel voor veel voetballers.

De spelersvakbonden, waaronder FIFPRO, luiden de noodklok. Ze beweren dat de rechten van voetballers worden geschonden, met name het recht op gezonde werkomstandigheden en een jaarlijkse rustperiode. Spelers die al zwaar belast worden door nationale en internationale verplichtingen, zien hun rustperiode steeds verder inkrimpen. Dit leidt niet alleen tot fysieke uitputting, maar ook tot een hogere kans op blessures.

FIFPRO heeft, samen met verschillende nationale spelersvakbonden, een juridische procedure aangespannen tegen FIFA. De kern van de zaak is dat de eenzijdige beslissingen van FIFA zoals het creëren van nieuwe toernooien, in strijd zouden zijn met de rechten van spelers volgens de EU-wetgeving. Er wordt gewezen op schendingen van het recht op collectieve onderhandelingen, waarbij FIFA wordt beschuldigd van het negeren van de belangen van spelers.

Verslaggever Menno Gerris sprak met enkele experts over deze stakingen en hoe reëel ze zijn. Bekijk hieronder de reportage:

Menno Gerris

Menno Gerris (2005) is een enthousiaste journalist uit Gorinchem die een hele brede interesse heeft. Van kleins af aan liep hij voor de grap rond met een microfoon, maar deze grap is ondertussen werkelijkheid geworden. Het was niet verrassend dat Menno na zes jaar gymnasium dan ook koos voor de School voor Journalistiek in Utrecht. Met name geïnteresseerd in de sport, schrijft hij met passie over allerlei verschillende onderwerpen. Menno is een erg sociale jongen die makkelijk contact legt en erg gemotiveerd is om veel te gaan leren en hard te werken. .