De week van een topsporter

Casper tijdens het coachen van JO14-1

De combinatie van het volgen van een hbo-studie en het beoefenen van een sport op topniveau zorgt voor een erg drukke planning gedurende de week en het weekend. Zo ook bij Casper Hafkamp die naast zijn vele trainingen door de weeks ook een jeugdteam training geeft en coacht tijdens de wedstrijden.

Topsporters aan de Hogeschool Utrecht krijgen begeleiding door een topsportcoördinator. Deze coördinator helpt op de achtergrond mee met de studieplanning en geeft advies.
Ook biedt de Hogeschool flexibele onderwijsmogelijkheden aan. Door middel van verschillende regelingen wordt er zoveel mogelijk geprobeerd om een studievertraging te voorkomen.

Zoals eerder al vermeldt bestaat een gemiddelde week van Casper Hafkamp hoofdzakelijk uit trainen en training geven. Als hij een dag zelf geen training of wedstrijd heeft, is hij alsnog te vinden op de velden om het jeugdteam JO14-1 te coachen of training te geven.

De week begint met een training op de maandagochtend. Om tien uur begint de eerste training van de week voor Casper al. Op de maandag heeft hij namelijk een dubbeltraining met het nationale team, waar hij voor geselecteerd is. Die training duurt tot drie uur ’s middags.

Iedere dinsdag heeft Casper zowel training voor Jong Oranje als voor zijn eigen club, de Stichtsche Cricket en Hockeyclub (SCHC). Van tien tot twaalf uur traint hij met het nationale team en in de avond traint hij van half zeven tot negen uur met de Heren 1 van SCHC. Naast de normale training krijgt Casper op de dinsdag ook een videotraining waarbij de wedstrijd van de vorige week besproken wordt.

Op de woensdag heeft Casper in de ochtend tijd voor zijn studie Fysiotherapie. Daarnaast is hij, hoewel hij zelf geen training heeft deze dag, toch te vinden op het hockeyveld bij SCHC om van zes tot half tien training te geven aan JO14-1 van de club.

Donderdag begint de dag al vroeg met een training van acht tot tien bij SCHC. Die ochtend is het een normale training, want in de middag staat er een krachttraining op de planning voor Casper en zijn team.

Net als op de woensdag, heeft Casper op de vrijdagochtend tijd voor zijn studie. Na de lessen die hij die dag volgt moet hij ’s middags eerst van half vijf tot zes training geven aan het jeugdteam.
Vlak daarna, om kwart over zes, begint zijn eigen training alweer. Die training duurt tot negen uur.
Op de vrijdagavond is er net als op de dinsdag ook een videotraining ingepland, dit keer over de wedstrijd die eraan zit te komen.

Net als de rest van de week staat ook Caspers weekend in het teken van hockey. Zo coacht hij iedere zaterdag het team dat hij door de weeks training geeft, tijdens de wedstrijd. Dat doet hij bij zowel de uit- als thuiswedstrijden van het team. Op de zondag is het zijn beurt om een wedstrijd te spelen met de Heren 1 van SCHC. Voor de uitwedstrijden binnen de poule reist Casper met zijn team het hele land door. Momenteel staat het team van Casper op een stabiele vierde plek in de Promotieklasse van het Herenhockey in Nederland.

Na de wedstrijd op zondag zit de bomvolle hockeyweek van Casper er weer op en kan hij zich gaan voorbereiden op de trainingen van de maandag en de rest van de week.

Isabel van Avezaath

Isabel van Avezaath houdt zich altijd bezig met het nieuws en alles wat daarmee te maken heeft. Voordat ze de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht ging volgen heeft ze haar havo diploma gehaald op het Huygens College in Heerhugowaard. Haar interesse ligt vooral bij de sport, maar andere onderwerpen spreken haar ook erg aan. Dat wil je niet missen!