Val ontsiert re-entrée Bram van Herk

Bram van Herk aan de start van de wielerronde Lexmond

De eerste editie van de Slag om Woensdrecht heeft voor student Werktuigbouwkunde Bram van Herk een snelle retour naar de ziekenboeg gebracht. Een val in de openingsfase van de Brabantse eendagswedstrijd heeft een elleboogbreuk opgeleverd. Het was voor van Herk de comebackwedstrijd op nationaal niveau na een knieblessure tijdens de winterstop.

Een ongelukkige 2023 voor Groot Ammerse Bram van Herk lijkt zich door te zetten. Zijn seizoensstart werd door een knieblessure en ziekte al ferm verpest, maar nu heeft nog een forse val in de opening van de Slag om Woensdrecht ook de zomer in twijfel getrokken. De val bracht voornamelijk een aantal schaafwonden op, maar ook een breukje in de elleboog met tot gevolg zo’n 6 weken zonder fiets.

De blessure komt nimmer een week na het competitieretour in de lokale criteriumwedstrijd Wielerronde Lexmond. In Lexmond landde van Herk op een 36e plek, ploeggenoot Casper van der Woude pakte de massasprint. Van een sprint was onze student niet geboeid, hij richtte zich vooral op ontsnappingspogingen in het begin van de koers en zei tevreden te zijn met zijn koers. Kilometers maken was het doel en terwijl de benen tegen het einde van de koers wel langzamerhand leegliepen, zat er nog genoeg in om positief terug te kijken op Lexmond. De positieve blik richting Woensdrecht en eventueel het Beloftenweekend van 5 en 6 mei is door de val in West-Brabant snel weer komen te vervallen.

Na een najaar waar de twintiger aansluiting vond bij het continentale niveau komt de opstapeling van blessures hard aan. Terwijl de focus in 2023 had moeten liggen op het consolideren van zijn positie in het Conti-peloton is dit seizoen nu toch meer een jaar geworden voor omgaan met tegenslagen. Spreken we dan over een verloren seizoen? Dat hoeft ook niet per se, alles is een leermoment, ook de momenten waar zonder de fiets geleefd moet worden. Maar het vizier van Van Herk gaat al langzaam richting het uitstekende 2024.

Zonder Bram van Herk wist GRC Jan van Arckel toch nog dankzij Casper van der Woude een solide top 10 notering mee te pakken. De ploeggenoot van Bram was met een negende plaats ook meteen de tweede beste clubrenner in koers. Martijn Budding van TDT-Unibet was de uiteindelijke winnaar, hij bezorgde het nog altijd piepjonge team van Youtuber Bas Tietema hun allereerste officiële overwinning. Martins Pluto (ABLOC) en Gil d’Heygere (BEAT Cycling) rondde het podium uit.

Matthew Cumpson

Hoi, ik ben Matthew Cumpson. Mijn interesses liggen in de sport, muziek en de openbare ruimte, maar ik schrijf graag over allerlei brede thema’s. Met een tweetalige opvoeding ben ik ook goed in staat om in verschillende talen te werken. In mijn vrije tijd sport ik graag, ik zit vooral op de fiets. Contact: Mobiel: 06-43936759 E-mail: matthew.cumpson@student.hu.nl