Bonny Lammers zet stappen in haar ontwikkeling en wordt beloond met basisplaats

Een tekenende dag was het voor de carrière van Bonny. Ze stond in de gewonnen bekerwedstrijd tegen Heerenveen voor het eerst in de basis sinds 15 september 2023, en dat was niet zonder reden. Haar trainer Richard Mank merkt namelijk dat Bonny stappen heeft gemaakt de laatste tijd. Het gene wat nu beloond wordt met een basisplaats.

´Bonny doet het de laatste weken erg goed´, vertelt haar trainer Richard Mank na de wedstrijd. ´Ze heeft een proces doorlopen en ik denk dat ze nu aan het einde van dat proces zit.´ Bonny doorliep afgelopen maanden een traject dat ook bekend is bij een aantal van haar teamgenoten. Ze moest de stap maken van de beloftecompetitie naar de Eredivisie, die best wel groot is volgens Mank.

Lezen van het spel
´Voetballen kon ze altijd al wel, maar om een volwaardige Eredivisie speler te worden, moest ze fysiek en mentaal echt nog stappen maken. Op die vlakken heeft ze zich de laatste maanden sterk ontwikkeld, vooral in het lezen van het spel vind ik dat ze heel erg gegroeid is´, zegt Mank. En dat bleek ook vandaag, want ze kreeg een specifieke taak mee van haar trainer die spelinzicht vergt. ´Ik wilde wat anders van haar zien dan ze gewend is, namelijk dat ze de nummer drie van Heerenveen (Fenna Meijer red.) ging schaduwen, waardoor ze bij balverlies van Heerenveen eigenlijk gelijk in een één-tegen-één situatie zou komen. In dat soort situaties reageerde ze elke keer perfect, daaraan zie ik dat ze dingen heel snel oppakt.’

Frictie
Door de rol van Bonny ontstond wel wat frictie met haar teamgenoten, die niet op de hoogte waren van de rol die hun spits was toegezegd. Daardoor verweet menig teamgenoot haar van het niet meeverdedigen, terwijl dat juist het gene was wat Mank van haar wilde zien.
‘Achteraf gezien had dit voor de wedstrijd natuurlijk al besproken moeten worden, dan hadden we die situatie op het veld niet gehad’, zegt Bonny na de wedstrijd. Ze vond het in het begin even wennen in de rol die ze moest vervullen, maar zegt terug te kijken op een goede wedstrijd. Bonny is zichtbaar blij na de wedstrijd. Haar gemoedstoestand na deze wedstrijd is een verschil van dag en nacht in vergelijking na de wedstrijd tegen SV Saestrum, toen ze negentig minuten op de bank zat.

Loting met perspectief
Niet alleen Bonny, maar de hele selectie en staf van Excelsior is blij na de wedstrijd. En daar hebben ze ook alle reden toe, want de halve finale van de beker is bereikt. Nog even later neemt de blijdschap alleen maar toe bij de Kralingers wanneer er direct na de wedstrijd in het stadion wordt geloot voor de halve finales. Er klinkt gejuich wanneer Fortuna Sittard is uit de koker komt als tegenstander in de halve finale. Het sterke Ajax, dat favoriet is voor de bekerwinst, is ontlopen en Excelsior speelt ook nog eens thuis.

Allemaal leuk en aardig maar…
Bonny kon haar stempel op de wedstrijd drukken met een assist. En dat is fijn voor haar, zeker als je kijkt naar wat er van haar verwacht wordt volgend seizoen. ‘Nu is het allemaal leuk en aardig, maar volgend jaar moet ze er echt staan’, vertelt de aftredende Richard Mank. Volgend seizoen zal de 50-jarige Mathijs Kreugel hoofdtrainer van Excelsior dames zijn. Onder hem moet Bonny de vaste spits worden, zo is de bedoeling.
Volgend seizoen wordt het seizoen van de waarheid voor Bonny. Bewijst ze het niveau aan te kunnen en mag ze door bij Excelsior of kan ze toch niet aanhaken en moet ze de club al na twee jaar verlaten? Het eerste scenario is het meest voordehand liggend, denkt Mank. ‘Ze bewijst nu al dat ze het kan, dus waarom zou het dan volgend jaar niet kunnen? Ik denk dat de toekomst er rooskleurig uitziet voorhaar.’

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.