De Museumweek gaat zaterdag 11 oktober weer van start. Tijdens die week worden allerlei musea door heel Nederland in het zonnetje gezet. Het doel van de museumweek is mensen proberen te trekken die normaal nooit naar een museum zouden gaan.
Musea zijn plekken om te leren, om te inspireren en kennis op te doen. Tijdens de Museumweek worden er vaak allerlei activiteiten georganiseerd. Het doel hiervan is om de musea aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Door deze activiteiten toegankelijk te maken voor mensen van alle leeftijden, lukt het musea vaak wel om dit publiek ook daadwerkelijk naar zich toe te krijgen. Scholen en gezinnen gebruiken de week vaak als een makkelijke manier om kinderen kennis te laten maken met kunst en erfgoed, waardoor cultuur makkelijker toegankelijk wordt voor jongere generaties.
“Cultuur zit verspreid door het hele land, in iedere regio en draagt bij aan de lokale economische bedrijvigheid. Als een belangrijk onderdeel van de Nederlandse infrastructuur, zijn musea als geen ander in staat om hieraan bij te dragen. Dat moeten we koesteren en we moeten er in blíjven investeren, zodat musea toegankelijk zijn voor een breed publiek”, vertelt Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging, in een interview met De erfgoedstem.
De Museumweek versterkt gemeenschapsgevoel. In musea ontmoeten mensen elkaar, praten ze over tentoonstellingsthema’s en delen ze persoonlijke verhalen. Dat zorgt voor uitwisseling tussen mensen met verschillende achtergronden en leeftijden. Musea proberen altijd ruimte te bieden aan verschillende gesprekken. Deze kunnen gaan over een tentoonstelling van bijvoorbeeld geschiedenis of actuele thema’s. Hierdoor spelen ze een belangrijke rol voor de samenleving.
Dit vereist dan ook veel voorbereidingen. Er moet natuurlijk wel iets te beleven zijn in het musea op het moment dat de museumweek plaatsvindt. Rowan ging langs bij het stadsarchief Amsterdam om te kijken hoe zij de voorbereidingen doen.
Musea beschermen belangrijke voorwerpen en verhalen. Tijdens de Museumweek krijgen die objecten extra aandacht; bijzondere stukken krijgen een podium en verhalen die anders minder zichtbaar zijn, komen naar voren. Dit draagt bij aan bewustzijn over cultureel erfgoed en helpt bij het doorgeven van kennis tussen generaties.
De Museumweek is dus bedoelt om mensen meer te trekken en hierbij ook aandacht te vragen voor de desbetreffende musea. Bezoekers kunnen inspiratie op doen, of een leuk uitje beleven met familie of vrienden. Die inspiratie kan leiden tot herhaald museumbezoek en een blijvende interesse in cultuur.
Het doel van de museumweek, zoals eerder ook gelezen, is om cultuur en kunst toegankelijker te maken en om zoveel mogelijk mensen te stimuleren vaker musea te bezoeken. Vooral jongeren bezoeken steeds minder vaak een museum. Binnen Bij Musea biedt cultuurondersteuning vanuit maatschappelijke oogpunten, om onder andere jongeren te stimuleren om het museum vaker te bezoeken. Björn Lagendijk is conceptontwikkelaar bij Binnen Bij Musea, hij was te gast in de tv-uitzending van UPD8. Deze kunt u hier terug kijken.