Amsterdam Marathon viert jubileum, jongeren trekken hardloopschoenen aan

Amsterdam Marathon viert jubileum, jongeren trekken hardloopschoenen aan

De Amsterdam Marathon viert dit jaar zijn vijftigste editie. Sinds de eerste editie in 1975 groeit het evenement van een lokale loop uit tot een van de grootste marathons van Europa. Op 18 en 19 oktober verwachten de organisatoren meer dan 60.000 deelnemers uit 140 landen in en rond het Olympisch Stadion, de plek waar de marathon ooit begon. 

Het begin 

De eerste marathon telt ongeveer 300 lopers en is een initiatief van Ger van Nesse van atletiekvereniging AV’23, ter ere van het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Start en finish liggen in het Olympisch Stadion, dat al sinds de Olympische Spelen van 1928 verbonden is met de marathongeschiedenis van de stad. 

Professionalisering  

Vanaf de jaren 80 organiseert Le Champion de marathon professioneel. Nieuwe afstanden zoals de halve marathon en de 8 km-loop, samen met sponsors en media-aandacht, maken het evenement aantrekkelijk voor zowel amateurlopers als topsporters.  

Het parcours verschuift en breidt zich uit om meer van de stad te laten zien. Zo lopen deelnemers langs herkenbare plekken zoals het Rijksmuseum, Vondelpark en de Amstel, wat zowel lopers als publiek een afwisselende route biedt. 

Volgens een woordvoerder van Le Champion is die ontwikkeling logisch: “wat ooit begon als een kleine stadsloop is uitgegroeid tot een internationaal hardloopevenement waar we als organisatie én als stad trots op mogen zijn.” 

Groei  

De marathon bereikt door de jaren heen verschillende mijlpalen. In 2014 overschrijdt het aantal deelnemers 12.000, ruim veertig keer zoveel als bij de eerste editie. Tegenwoordig nemen niet alleen amateurs deel; ook internationale topsporters behalen persoonlijke records en zorgen voor een competitief deelnemersveld. Voor het jubileumweekend verwachten de organisatoren ongeveer 60.000 lopers, verdeeld over verschillende afstanden. 

Samenwerking  

De Amsterdam Marathon groeit uit tot een groot georganiseerd sportevenement. Sponsors zoals Maurten, samenwerking met de gemeente en lokale verenigingen, en de Marathon Expo maken het evenement zichtbaar op nationaal en internationaal niveau. ”We doen het samen met de stad, de vrijwilligers en alle deelnemers. Dat is al vijftig jaar de kracht van dit evenement”, vertelt Le Champion. 

Terwijl Amsterdam zich klaarmaakt voor de vijftigste marathon, is hardlopen in Nederland de afgelopen jaren flink in populariteit toegenomen. Onder jonge Nederlanders zien we een groei. In deze audioreportage onderzoekt verslaggeefster Mette de Wit waar die populariteit vandaan komt. 

Over de auteur

Mette de Wit

Hallo, ik ben Mette de Wit, 18 jaar oud en ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben geïnteresseerd in veel verschillende soorten onderwerpen zoals sport, geschiedenis en kunst. Daarbij vind ik het leuk om te schrijven en kennis over deze onderwerpen op te doen. De verhalen van verschillende soorten mensen maken mij nieuwsgierig waardoor ik meer van hen te weten wil komen. Dit is de reden dat ik journalistiek ben gaan studeren.