Factcheck: Is een auto noodzakelijk voor één derde van de Nederlanders?

Factcheck: Is een auto noodzakelijk voor één derde van de Nederlanders?

Op X plaatste Auke Zijlstra een bericht op 1 november 2025 waarin hij schreef dat voor één derde van de Nederlanders autorijden geen luxe maar een noodzaak is. Zijlstra is lid van het Europees parlement economie, energie, industrie en financiën. Hij is lid namens de PVV. Hij is sinds 16 juli 2024 lid van het Europees parlement.

Let op: deze factcheck is uitgevoerd op basis van beschikbare informatie op datum van publicatie.

Bewering

Voor één derde van de Nederlanders is autorijden geen luxe maar noodzaak.

Oordeel

Ongefundeerd

Cijfers personenauto’s

Volgens de cijfers van het CBS stijgt het aantal personenauto’s de afgelopen zes jaar wel. Op 1 januari 2019 was het aantal personenauto’s in Nederland namelijk 8,443 miljoen en op 1 januari 2025 was dat 9,248 miljoen. Dat is een stijging van bijna één miljoen auto’s in zes jaar. Over die zes jaar is er een stijging van 9,5% schrijft het CBS

Onderzoek ANWB

De ANWB is met een onderzoek naar buiten gekomen waarin staat dat het hebben van een auto voor mensen in de landelijke gebieden van Nederland toch wel noodzakelijk is. Volgens het CBS zijn de landelijke gebieden van Nederland gebieden met omgevingsadressendichtheid van minder dan 1000 adressen per vierkante kilometer. De ANWB schrijft namelijk dat 74% van de mensen die een auto hebben geen in het landelijk gebied geen problemen hebben met het bereiken van voorzieningen. In diezelfde gebieden heeft 54% van de mensen die geen auto hebben wel moeite met het bereiken van de voorzieningen. Dat schrijft de ANWB.

Onderzoek Ministerie van infrastructuur en waterstaat

In een onderzoek van ministerie van infrastructuur en waterstaat is de BREVER-wet onder de loep genomen. De BREVER-wet is de wet behoud van reistijd en verplaatsingen. Deze wet stelt dat de tijd die de gemiddelde persoon per dag aan reizen besteedt ongeveer constant is schrijft kimnet. In het eerste onderzoek waarin de BREVER-wet onder de loep wordt genomen staat dat de gemiddelde reistijd per persoon per dag de afgelopen 25 jaar met 10% is afgenomen. Terwijl de 20 jaar daarvoor de reistijd licht toenam. Dit komt voornamelijk doordat mensen minder ritten rijden per dag. De afname van de reisduur per persoon per dag geldt voor de bevolking als geheel. De reistijd is met name afgenomen bij de jongere leeftijdsgroepen tussen de 18 en 24 jaar van 95 naar 79 minuten per dag terwijl het bij de 65-plussers juist licht is toegenomen.

Uit het onderzoek blijkt dat de reistijden voor het woon-werk en onderwijs verkeer ongeveer gelijk is gebleven. Voor de vrijetijdsvoorzieningen is de reistijd juist afgenomen. En dus geldt de BREVER-wet niet helemaal in Nederland.

Duiding van experts

Tim Adema is hoofd kenniscluster Mobiliteit bij Roelofs. Roelofs is een bedrijf dat werkt aan openbare ruimte, zij werken aan ontwikkeling en realisatie van infrastructurele projecten. Adema benoemt dat het autorijden erg belangrijk is, omdat het één van de belangrijke manieren is om van A naar B te reizen. “In de grote steden hebben we natuurlijk vaak alternatieven, zoals het openbaar vervoer of de fiets, maar een groot deel van de Nederlanders woont niet in die stedelijke gebieden, maar in de landelijke gebieden en dus zijn deze mensen afhankelijk van de auto, omdat er geen andere mogelijkheden zijn om van A naar B te komen, omdat er geen OV is en de afstanden zijn te ver met de fiets.” Er zullen dus mensen afhankelijk blijven van die auto, omdat de mensen anders veel langer onderweg zijn met de fiets of het OV.”

“Ook zijn er mensen die diensten draaien die bijvoorbeeld ’s nachts moeten werken en dan ook vaak geen alternatieven hebben om op het werk te komen of naar huis te komen.” De laatste jaren zijn er wel steeds meer mensen die thuis werken en die online schoppen. Adema is het met de uitspraak van Zijlstra eens. “Los van dat ik niet kan verifiëren of het precies één derde is, is het zeker zo dat veel mensen afhankelijk zijn van de auto.”

Hoogleraar op het gebied van governance van infrastructuur en mobiliteit aan de TU Delft Wijnand Veeneman vertelt dat de definitie van noodzakelijk lastig te duiden is. “Als ik kijk naar noodzakelijk: je kan niet leven zonder auto dan is dat niet waar. Je kan in Nederland leven zonder auto, maar het is voor heel veel mensen heel handig en logisch dat mensen een auto hebben. Het is namelijk voor sommige mensen heel onhandig als zij geen auto hebben.”

Conclusie

De claim is dus lastig te definiëren, noodzakelijk is namelijk niet voor iedereen hetzelfde. Wel is de conclusie dat voor veel mensen de auto heel handig is en heel logisch, omdat het zonder auto wel erg lastig wordt.

Over de auteur

Niels Limburg Zwaneveld

Niels Limburg Zwaneveld geboren in 2005 in Castricum. Ik ben een enorme sportliefhebber en ik heb sinds dat ik jong ben de droom om sportjournalist te worden. De sport is iets wat ik heel erg veel kijk en waar ik heel veel plezier uit haal in mijn vrije tijd. Ook heb ik een brede interesse in andere nieuwsonderwerpen. In de journalistiek heb ik nog niet zo veel ervaring. In de regio De Bilt hoop ik veel ervaring op te doen in vele takken van de journalistiek. Ik heb vaak een mening over onderwerpen, maar ik kan ook goed luisteren naar de mening van anderen.