Gezelligheid kent geen tijd… maar wel gevolgen

Gezelligheid kent geen tijd… maar wel gevolgen

Of het nu gaat om een vrijdagmiddagborrel, een wijnproeverij of een speciaalbierfestival: alcohol is tegenwoordig overal. Waar het vroeger vooral een onderdeel was van uitgaan, is het nu diep verweven met dagelijkse sociale momenten.

“Alcohol is de afgelopen jaren steeds meer een lifestyleproduct geworden,” zegt Jeanneke Scholtens, toekomstonderzoeker en trendwatcher. “Het hoort bij ontspanning, bij succes, bij gezelligheid. En juist daardoor wordt het moeilijker om er bewust mee om te gaan.”
Volgens Scholtens speelt marketing een grote rol in die normalisering. “We zien alcohol niet meer als iets dat schadelijk kan zijn, maar als iets wat bij een bepaalde levensstijl hoort. Kijk maar naar hoe drankmerken zich presenteren: stijlvol, avontuurlijk, jong. Er zit bijna een identiteit aan vast.”

Sociale media versterken die trend. Influencers posten foto’s met cocktails, reclames richten zich op ‘bewuste drinkers’ en zelfs alcoholvrije varianten worden hip gepositioneerd. “Dat maakt het ingewikkeld,” zegt Scholtens. “Zelfs als je niet drinkt, word je constant herinnerd aan alcohol. Het is sociaal geaccepteerd om altijd iets in je glas te hebben.”

Toch ziet ze ook een tegentrend ontstaan. “Steeds meer jonge mensen experimenteren met nuchter leven. Niet vanuit een gezondheidsobsessie, maar omdat ze meer regie willen over hun energie en mentale helderheid. Alcoholvrije bars en mocktail-avonden winnen terrein.”

Volgens Scholtens is de toekomst van drinken vooral een kwestie van bewustzijn. “Het gaat niet om verbieden of veroordelen,” zegt ze. “Maar om de vraag: waarom drinken we eigenlijk? Wanneer het antwoord alleen nog ‘omdat iedereen het doet’ is, wordt het tijd om daar even bij stil te staan.”

Verslaggeefster Emily de Vos onderzocht wat de impact van een glas alcohol is op het menselijk lichaam en hoe bewust studenten zijn van hun drinkgedrag. Ze sprak daarvoor met Ronald Lichtenberg, verpleegkundig specialist bij afkickkliniek Solutions, en met Pleun Haagsman, een student die, net als veel anderen, regelmatig geniet van een drankje.

 

 

Over de auteur