Tekst door Mette de Wit en Keara Patti
De Nederlandse tv-wereld bevindt zich op een kantelpunt. Waar televisie dertig jaar lang het meest gebruikte massamedium was, is het tegenwoordig onderdeel geworden van een veel breder videolandschap. Toch blijft tv belangrijk, ook al verandert de manier waarop Nederlanders kijken ontzettend.
De lineaire kijktijd daalt al jaren. Steeds meer mensen verlaten het vaste uitzendschema en kiezen voor video on demand of streamingdiensten. Platforms als Netflix, Videoland en Disney+ zijn inmiddels niet meer weg te denken in Nederlandse huishoudens. Toch blijft het grote televisiescherm populair: ruim tachtig procent van alle kijktijd vindt nog steeds plaats op dat scherm. Wat verandert, is niet het apparaat, maar de manier waarop het wordt gebruikt. De tv wordt steeds vaker gebruikt als toegangspoort tot apps en streaming in plaats van tot traditionele zenders.
Lineaire televisie speelt nog steeds een sterke rol bij live-evenementen, sportwedstrijden en nieuws. Dat zijn momenten waarop veel Nederlanders wél graag tegelijk kijken en reageren. Publieke omroepen zoals de NPO blijven bovendien een stabiele factor in het medialandschap: zij worden door kijkers gezien als betrouwbare en vindbare nieuwsbron, iets wat in de huidige tijd van informatie-overvloed steeds belangrijker wordt. Ook commerciële zenders als RTL en Talpa trekken nog altijd grote groepen kijkers, al staan zij onder druk door de verschuiving van advertentiebudgetten richting online video en streamingplatforms.
De reclamemarkt verandert daardoor snel. Minder lineaire kijktijd betekent minder bereik voor adverteerders, terwijl de kosten per kijker stijgen. Tegelijk ontstaan er nieuwe verdienmodellen, zoals streamingabonnementen met reclame. Hierdoor ontstaat een diverse tv-omgeving waarin traditionele en digitale vormen naast elkaar bestaan.
De Nederlandse tv-wereld van nu is dus niet verdwenen, maar opnieuw uitgevonden. Televisie blijft relevant, alleen speelt het zijn rol op een andere manier: minder als allesbepalend medium, meer als ankerpunt binnen een druk en divers medialandschap.
Irene Brouwer is hoofdredacteur van TinCan en eindredacteur bij ongeveer 19 verschillende programma’s zoals open casa op prime video en kinderprogramma’s voor Zapp.
Hieronder een linkje naar de podcast ‘Oud maar goud’ waar Irene samen met Chris Kijne te gast is. Samen met de presentatoren gaan ze in gesprek over de veranderingen in de tv-wereld van de afgelopen 30 jaar.
https://svjmedia.nl/upd8/1717/tweede-aflevering-oud-maar-goud/
