Op zaterdag 20 september 2025 gaat in Rotterdam het Europees Kampioenschap Honkbal van start. Acht dagen lang nemen de twaalf beste landen van Europa het in het Neptunus Familiestadion tegen elkaar op. Stichting Rotterdam Baseball Week organiseert het toernooi samen met de KNBSB en Rotterdam Topsport. Maar de vraag is: weet dit evenement ook jongeren in Nederland te bereiken?
Een interessante vraag is in hoeverre dit toernooi daadwerkelijk leeft onder jongeren. Onderzoek van de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond (KNBSB) naar ledenaantallen laat zien dat veel jongeren via hun sociale omgeving in aanraking komen met honkbal: 43 procent van de respondenten gaf aan te zijn begonnen dankzij familie of vrienden. Bovendien zegt 98 procent van de uitgestroomde leden de sport aan te bevelen binnen hun netwerk. Dit suggereert dat sociale netwerken een sleutelrol spelen bij het stimuleren van betrokkenheid.
Ook op lokaal niveau wordt groei gesignaleerd. RTV Dordrecht rapporteerde dat het honkbal in die regio ‘steeds populairder onder jongeren’ wordt. Clubs trekken nieuwe leden aan door middel van open dagen en clinics. Jongere spelers benoemen daarbij ambities die reiken tot de Major League Baseball (MLB). Zulke evenementen laten zien hoe dit jongeren kan motiveren om actief deel te nemen aan honkbal.
Dat dit geen geïsoleerd fenomeen is, blijkt uit documentaire bronnen. De driedelige serie Homerun Curaçao (npodoc.nl) laat zien hoe honkbal op Curaçao verweven is met identiteit en gemeenschap. Hoewel de context verschilt van Nederland, benadrukt de documentaire dat sportparticipatie onder jongeren vaak samenhangt met cultuur, gemeenschap en toekomstperspectief.
Opmerkelijk is dat de sport niet echt leeft in Nederland. Als je bijvoorbeeld naar de straten of de media-aandacht kijkt, lijkt het EK honkbal nauwelijks op te vallen. Dat is opvallend, aangezien Nederland recordhouder is met 24 Europese titels. Waarom het EK in eigen land zo relatief onzichtbaar blijft, is moeilijk te verklaren. Honkbal is nog steeds een niche-sport en populaire sporten zoals voetbal en hockey trekken de meeste aandacht. Ook de verspreiding van honkbalclubs over het land kan een rol spelen. Feit blijft dat het toernooi doorgaat en dat de Europese top naar Rotterdam komt. Er zijn bovendien activiteiten voor jeugd en fans. Toch is het onduidelijk waarom dit prestigieuze EK niet breder leeft onder het Nederlandse publiek.
Seb Visser, marketingmanager bij de KNBSB, probeert daar verandering in te brengen. In zijn rol richt hij zich op het vergroten van de zichtbaarheid van honkbal in Nederland. Daarbij onderhoudt hij regelmatig contact met landelijke en regionale media om de sport beter onder de aandacht te brengen. Zo wil de bond nieuwe doelgroepen aanspreken en het imago van honkbal dichter bij de mensen, maar vooral bij jongeren te brengen.