Koffieprijzen onder druk

Koffieprijzen onder druk

Bron: Kaysha Granviel

De hogere koffieprijzen laten hun sporen na in de supermarkt en de horeca, van duurdere pakken tot kleinere marges voor branders. De prijzen van koffiebonen op de wereldmarkt liggen al maanden op een hoog niveau en dat merken koffiedrinkers direct in hun portemonnee.

Nederland is sterk afhankelijk van ingevoerde koffiebonen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt een groot deel van de import via België en Duitsland, waar de bonen worden verwerkt, maar ook rechtstreeks uit grote productielanden zoals Brazilië, Vietnam en Honduras.

Aangezien de Nederlandse markt vooral op twee soorten bonen Arabica en Robusta draait, raken de prijsstijgingen de keten direct. Arabica, goed voor zo’n 60% van de wereldproductie, is populair vanwege zijn milde smaak, terwijl Robusta meer cafeïne bevat en scherper van smaak is.

Volgens Ruigrok is koffie, na kraanwater, de meest gedronken drank in Nederland. Ongeveer 65% van de Nederlanders tussen 16 en 34 jaar drinkt het regelmatig. Toch passen consumenten hun gedrag aan. Uit onderzoek van NielsenIQ blijkt dat zo’n 14% van deze jongeren minder koffie drinkt door de hogere prijzen. Daarnaast is 1 op de 5 jongeren overgestapt naar een goedkoper koffiemerk, waarmee zij hun dagelijkse cafeïne behoefte betaalbaar proberen te houden. 

Volgens een analyse van Sebastiaan Schreijer, econoom bij RaboResearch, kunnen de grondstofprijzen op de korte termijn blijven schommelen. Vergeleken met begin 2024 liggen de prijzen van Arabica en Robusta echter nog steeds ongeveer 60% hoger. In de analyse legt Schreijer uit dat inkoopcontracten voor producenten op bepaalde momenten aflopen, als de prijs bij het nieuwe contract hoger is, betaalt de inkoper meer. Omdat de kostprijs van koffiebonen in de keten pas later wordt doorberekend, merkt de consument stijgende prijzen vaak pas enkele maanden later. Voor prijsdalingen geldt hetzelfde, ook die komen met vertraging bij de koffiedrinker aan.

Verslaggever Kaysha Granviel onderzocht de oorzaken van de hoge koffieprijzen en sprak daarvoor met Martijn Engels, hoofdbrander en manager koffie levering bij Keen Coffee, en met koffie-expert Bregje Deben.

Over de auteur

Kaysha Granviel

Kaysha Granviel (2005), een nieuwsgierig en energiek meisje geboren en getogen op het zonnige Curaçao. Na het afronden van haar middelbare school daar, maakte ze de sprong naar Nederland om haar wereld te vergroten en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Met een passie voor verhalen over misdaad en sport duikt ze graag in de diepte van journalistiek. In haar vrije tijd geniet ze graag van voetbalwedstrijden.