Bezuinigingen kabinet en gemeentes raken ook Nederlands Film Festival

Het Gouden Kalf bij de Stadsschouwburg. Foto: ANP

Vandaag is het Nederlands Film Festival weer van start gegaan. Een week lang zullen de beste films van het afgelopen jaar getoond worden vanaf verschillende plekken in Utrecht. Ook het grote Gouden Kalf staat weer voor de Stadsschouwburg, maar dit jaar is er iets opvallends; hij draagt een roze sjaal. Dat heeft alles te maken met het tekort aan geld wat dit evenement tegemoet komt.

Afgelopen dinsdag, op Prinsjesdag, maakte het nieuwe kabinet al bekend dat er flink bezuinigd gaat worden op kunst en cultuur, maar dat is niet de enige klap die het Filmfestival te verwerken krijgt. De subsidie van de gemeente Utrecht valt namelijk weg volgend jaar, wat betekent dat er 600.000 euro minder te besteden is. Daarom worden er nu sjaals uitgedeeld aan iedereen die een donatie doet van minstens 25 euro. Zo kan dit grote gat toch enigszins worden gedicht.

Klein budget als creatieve kans

Onder andere de documentaire van Saskia Vredeveld wordt dit jaar tijdens het Filmfestival uitgezonden. Ook zij heeft te maken gekregen met een klein budget, maar dat kan ook voordelen hebben benoemd ze. Haar film gaat namelijk over het rouwproces van schrijfster Marion Bloem, die na de dood van haar man haar leven weer op de rit moet krijgen. Een intiemere setting was hier dus wel van toepassing. “Ik heb zelf het beeld en geluid gedaan en ik had geen crew, maar voor dit verhaal was het wel beter om het heel klein te houden.”, vertelt Vredeveld.

Theatermakers de kop van jut

Ook filmmaker Jeroen Houben kreeg te maken met een klein budget. “Dit is eigenlijk echt een low-budget film, gemaakt met bijna alleen maar geld van het Filmfonds. Een aantal jaar geleden hebben we een potje aangevraagd dat bedoeld was voor muziekprojecten zoals videoclips en concertfilms. Wij hebben als enige echte speelfilm met het centrale thema muziek ook geld gekregen.”

Houben vindt dat de bezuinigingen van het kabinet de afgelopen jaren al invloed hebben gehad op de kunst- en cultuursector. Zelf merkt hij daar nu nog niet zo veel van, maar hij verwacht er in de toekomst wel last van te krijgen. “Ik denk dat vooral de mensen van het theater het moeilijk hebben. Voor film is dat ook onvermijdelijk, maar ik denk toch dat de theatermakers meer de kop van jut zijn. Ergens hangt het ook wel heel nauw samen met film, dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.”

Houben maakt ondanks dit kleine budget kans op een Gouden Kalf met zijn Engelstalige speelfilm ‘Torch Song.’ In onze radio-uitzending spraken wij met nog een andere kanshebber, Walter Stokman. Het Gouden Kalf voor korte documentaire heeft hij al, maar kan nu ook die voor lange documentaire in de wacht slepen. Beluister zijn verhaal hieronder!

Marissa van Ooijen

Hi! Ik ben Marissa van Ooijen, ik ben 20 jaar en ik woon in Barendrecht. In mijn vrije tijd luister ik graag muziek en reis ik graag. Ook vind ik het leuk om andere talen te leren, vooral die van de Scandinavische landen. Voor deze opleiding heb ik op het Grafisch Lyceum Rotterdam gezeten, waar ik mijn passie voor journalistiek ontdekt heb! Later lijkt het mij leuk om iets met radio of TV te doen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Dat hoop ik hier te ontdekken!