Twaalf punten voor politiek in het Songfestival

Twaalf punten voor politiek in het Songfestival

De European Broadcasting Union (EBU) heeft nog geen beslissing genomen over de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival 2026. De organisatie bevestigt dat er nog geen voorstellen zijn gedaan aan de Israëlische omroep ‘Kan’ en dat er eerst overleg plaatsvindt met alle betrokken landen. “We understand the concerns and deeply-held views around the ongoing conflict in the Middle East. We are working to gather views on how we manage participation and geopolitical tensions around the Eurovision Song Contest,” aldus de EBU. Ook ontkracht de organisatie de geruchten dat Israël onder een neutrale vlag zou deelnemen.

 

De discussie laaide de afgelopen weken opnieuw op toen Nederland bekendmaakte niet mee te doen zolang Israël wordt toegelaten. Omroep AVROTROS noemde het “maatschappelijk niet langer verantwoord” om deel te nemen gezien de situatie in Gaza. Ook Ierland, Spanje en Noorwegen hebben aangegeven zich terug te trekken als Israël meedoet. Hierdoor groeit de druk op de EBU om een definitieve beslissing te nemen voor het einde van het jaar.Volgens Ronnie Eisenmann, voorzitter van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), treft een boycot vooral de verkeerde groep. “Het Songfestival is vooral populair onder seculiere Israëli’s en de gay community. Juist de mensen die vaak kritisch zijn op de regering worden geraakt,” zegt hij. Hij waarschuwt dat een boycot juist kan leiden tot meer politieke isolatie.

 

Het Songfestival werd eerder ook al beïnvloed door politieke gebeurtenissen. Rusland werd in 2022 uitgesloten vanwege de oorlog in Oekraïne en in 2019 protesteerden de IJslandse deelnemers door Palestijnse vlaggen te tonen tijdens de puntentelling. Zulke incidenten zorgen regelmatig voor de vraag of cultuur en politiek wel te scheiden zijn.Ook bij andere internationale evenementen, zoals het WK in Qatar en de Olympische Spelen in Beijing, werd politieke druk zichtbaar in discussies over mensenrechten en boycots. Het benadrukt dat culturele evenementen vaak meer zijn dan alleen entertainment en soms ook een spiegel vormen van de internationale spanningen van dat moment.

 

Hoe voelt dit voor een Songfestivalfan uit Israël? En hoe denkt Israël zelf over deze boycot? Verslaggever David Stam sprak met Ronnie Eisenmann, voorzitter van het CIDI en met Guy Rubin, docent uit Tel Aviv en Songfestivalfan. Bekijk hier de reportage.

 

Over de auteur

David Stam

David Stam (2003) een sociale en empathische jongen die is opgegroeid in het pittoreske Laren. Opgeleid als Av-specialist wil hij zijn technische kennis gaan combineren met Journalistiek. Met zijn kijk op het plaatje wilde hij daar een goed verhaal aan toe kunnen voegen.