Paris Fashion Week: Van klassiek naar artistiek

Foto door: Chimène de Jonge

Paris fashion week: De modehoofdstad Parijs is van 23 september tot 1 oktober opnieuw hét toneel voor de nieuwste collecties van verschillende modehuizen en ontwerpers. Tijdens fashion week worden de nieuwe collecties voor de zomer en lente van 2025 getoond. Het is een jaarlijks terugkomend spektakel vol kunst en unieke gebeurtenissen, het is een week waar enorm veel voorbereiding vooraf bij nodig is.

Voorbereiding

Tijdens fashion week worden vooral veel haute couture ontwerpen getoond. Haute couture wordt ook wel beschreven als het hoogtepunt van de mode. Bij haute couture worden er slechts één of enkele exemplaren van de kledingstukken ontworpen, welk opmaat gemaakt zijn voor degene wie ze gaat dragen. Voor dat het eindresultaat te zien is gaat er een heel traject aan vooraf. ”Ik maak minimaal zo’n 30 ontwerpen per model die ik moet kleden” verteld freelance ontwerpster Aranka Hurkens (32). ‘tot op het moment dat mijn ontwerpen de rode loper of catwalk opgaan ben ik bezig om alles tot in de laatste puntjes aan te passen en te perfectioneren.’

Kunst

De inspiraties en het proces van collecties is een artistiek proces. Veel ontwerpers laten zich dan ook inspireren door andere kunst, zoals schilderijen en beeldende kunst. Zo ook de Franse, in 2008 overleden haute couture ontwerper Yves Saint Laurent. ”Zijn grootste inspiratie bron waren bloemen, door naar de vormen en kleuren te kijken kwam hij op nieuwe ideeën welk hij liet terugkomen in zijn collecties. Ook liet hij zich lijden in zijn ontwerpen door schilderijen en kunst van andere kunstenaars. Zo heeft hij collecties geïnspireerd door Mondriaan en Picasso”, aldus Musée Yves Saint Laurent Paris.

Museum

Tijdens fashion week zijn er ook veel exposities te zien van oude en nieuwe collecties. Yves Saint Laurent zijn collectie werd als eerste haute couture collectie getoond in een museum in New York. ‘Dit was een groot succes, later konden zijn ontwerpen gezien worden in museums over de hele wereld.’ De relatie tussen fashion en kunst is dus erg nauw. Deze nauwe relatie benadrukt hoe mode niet alleen een weerspiegeling is van stijl, maar ook van culturele expressie en artistieke creativiteit.

Meer weten over fashion week? Bekijk dan hier een reportage over het onderwerp!

Chimène de Jonge

Chimène de Jonge (23), journalist in opleiding aan de school voor journalistiek Utrecht.