De ontwikkeling van het Nederlands basketbal

In 2012 speelde Francisco Elson zijn laatste wedstrijd in de NBA, hiermee is hij vooralsnog de laatste Nederlander die actief is geweest op het hoogste niveau van het basketbal. Hier lijkt binnenkort verandering te komen. Zowel Quinten Post als Jesse Edwards hebben een contract weten af te dwingen binnen de NBA. Post voor de Golden State Warriors en Edwards voor de Minnesota Timberwolves. Naast hen zijn Tristan Enaruna en Malevy Leons ook nog altijd in de race om een contract af te dwingen. Daarbij komt het feit dat Nederland de afgelopen Olympische Spelen goud heeft gewonnen met 3×3 basketbal, waardoor Nederland op een historisch hoogtepunt staat binnen deze sport.

Ontwikkeling
CEO/CCO van de Nederlandse Basketbal Bond (NBB), Maarten Hoffer geeft aan dat samenwerkingsverbanden zijn gestart talenten op te leiden: “We ontwikkelen talent in samenwerking met verenigingen en met NOC*NSF. Onder andere via onze Orange Lions Academy, een fulltime opleiding tot basketballer centraal in Amsterdam.” Of dit daadwerkelijk zijn vruchten zal afwerpen blijft afwachten. Voor Post, Edwards, Enaruna en Leons geld dat zij in 2019 de stap naar de Verenigde Staten hebben gemaakt en na een paar jaar college nu de stap richting de NBA zetten.

Doorgroeien
Volgens Hoffer is het geen toeval dat er nu successen worden behaald in het Nederlands basketbal. “Al jaren behoren we tot de snelst groeiende sporten van Nederland. Ook budgettair kunnen we onze sport beter financieren door samenwerking met partners”, laat hij weten. Ook vertelt hij waar de NBB momenteel mee bezig is: “We werken aan meer structurele media-aandacht van mainstream media, we blijven samenwerkingen met partners uitrollen, we werken aan het bouwen van een stabiele community van Nederlanders met een interesse in basketbal en we blijven actief werken aan nog meer plekken waar basketbal helpt om een grote maatschappelijke impact te maken.”

Trainer Jard Schuit, die betrokken is geweest bij het opleiden van alle vier de mannen die nu in of dicht bij de NBA zitten, hoopt dat zijn spelers aanleiding kunnen zijn tot groei van de sport. “Ik hoop dat het gaat zorgen voor meer geld in de sport. Met als gevolg betere faciliteiten en structuur.”

Rolmodellen.
Dat Post en Edwards nu na twaalf jaar de eerste Nederlanders zijn die in de NBA spelen is een aanknopingspunt voor Nederlands talent. Zij hebben nu twee spelers waarnaar zij kunnen opkijken. Toch geeft Schuit ook aan dat er al rolmodellen waren en dat deze niet genoeg zijn gebruikt. “Ik vind dat we binnen het Nederlands basketbal niet genoeg gebruik maken van de rolmodellen die we nu al hebben. Bijvoorbeeld Worthy de Jong, de gast die de gouden medaille bal heeft gemaakt. Hij is al heel lang heel succesvol in Nederland, maar op straat werd hij niet herkend. Zelfs bij basketbalkampen die ik geef werd hij niet herkend.”

Volgens Hoffer is het niet alleen voor jonge basketballers belangrijk om rolmodellen te hebben, het brengt ook andere voordelen met zich mee. “Nederlanders in de NBA helpen ons om meer structurele aandacht voor de sport te krijgen”, legt hij uit. En hij verklaart ook waarom dit belangrijk is: “Een sport groeit niet door resultaten zoals gouden medailles, maar groeit door structurele aandacht voor de sport. Daar helpen prestaties natuurlijk enorm bij. Het halen van de NBA is een grote prestatie.”

In de audioreportage hoor je Bas Rozendaal en Jard Schuit over de huidige situatie van het Nederlands basketbal:

Lars Heezen

Ik ben Lars Heezen, 21 jaar en student aan de school voor journalistiek. Ik heb een sterke voorliefde voor sport en kom ook al bijna mijn hele leven in het weekend op de voetbal. Daarom zal ik altijd proberen zoveel mogelijk items over sport te maken.