Dat is de harde realiteit achter de nieuwe campagne “Ik Laad Accuraat”, die deze week werd afgetrapt in Apeldoorn. De campagne markeert de start van de Nationale Brandpreventieweken en is opgezet door een brede groep van organisaties, waaronder de RAI Vereniging, BOVAG, Veiligheidsregio’s, Brandweer Nederland en de ANWB. Samen willen zij voor meer aandacht en bewustwording zorgen in Nederland.
De aanleiding voor de campagne is zorgwekkend. In vijf jaar tijd is het aantal branden door lithium-ion accu’s, zoals die in e-bikes en e-scooters, verdubbeld tot 465 incidenten in 2024, blijkt uit een onderzoek van Stichting Salvage. Ook is uit het onderzoek gekomen dat het aantal gebouwbranden waarbij een accu de oorzaak was is toegenomen met 3,5% ten opzichte van het totale aantal gebouwbranden. Vooral tweedehands accu’s en verkeerd laadgedrag spelen een grote rol. “Met de groei van het aantal e-bikes en e-scooters, zeker ook tweedehands, neemt het risico op accu branden toe,” zegt een van de woordvoerders tijdens het persmoment. “Deze campagne moet gebruikers activeren om hun accu veilig op te laden. Daarmee verleng je niet alleen de levensduur van de accu, maar voorkom je ook brand en letsel.”
Wat deze campagne bijzonder maakt, is de samenwerking. Voor het eerst slaan de fietsenbranche, brandweer en veiligheidsregio’s de handen ineen om één duidelijke boodschap uit te dragen. Iedere partij komt met zijn eigen expertise om de campagne te versterken. Veiligheidsexpert Gerard Holtkamp van Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zegt daarover: “Samen maken we meer impact. Onze boodschap is positief, gericht op wat mensen wél kunnen doen.”
De campagne richt zich niet alleen op jongeren, maar op een brede doelgroep van e-bike gebruikers tussen de 18 en 65 jaar. Terwijl op straat de afgelopen jaren steeds meer jongeren op elektrische fietsen te zien zijn, zoals de beruchte fatbikes. Toch blijkt vooral bij jongeren de onwetendheid groot.