Hoe houdbaar is ons bezorgsysteem?

Hoe houdbaar is ons bezorgsysteem?

Online shoppen voelt makkelijk. Je klikt iets aan, rekent af en de volgende dag staat het bij je voor de deur. Toch heeft dat gemak een schaduwkant. Achter elk pakketje schuilt een ingewikkeld netwerk van vrachtwagens, busjes en distributiecentra dat flink wat energie slurpt. Het is vandaag (9 oktober) Wereldpost-dag, maar zijn al deze pakketjes door online shoppen wel vol te houden?

Onderzoek laat zien dat vooral de laatste kilometers van de bezorging (het stuk van het distributiecentrum tot aan je huis) het meeste CO₂ uitstoten. Busjes rijden af en aan in drukke steden, vaak met maar een paar pakketten tegelijk. Dat zorgt niet alleen voor luchtvervuiling, maar ook voor files en geluidsoverlast.

Er is de afgelopen jaren wel vooruitgang geboekt. De uitstoot per pakket is in Nederland flink gedaald doordat bedrijven slimmer plannen, elektrische voertuigen gebruiken en vaker de fiets inzetten voor bezorging. Toch blijft de totale uitstoot stijgen, simpelweg omdat we steeds meer bestellen. De groei van online aankopen overstijgt de besparing die duurzaam bezorgen oplevert.

De transportsector is inmiddels verantwoordelijk voor een groot deel van de Nederlandse CO₂-uitstoot. En hoewel pakketjes daar maar een deel van vormen, groeit hun aandeel elk jaar een beetje verder. Dat maakt de vraag urgent: hoe lang houden we dit tempo vol?

De oplossing ligt niet alleen bij de bedrijven. Ook wij als consumenten spelen een rol. Door bewuster te bestellen, te bundelen en niet elk pakket dezelfde dag te willen ontvangen, kunnen we de druk verlagen. Want hoe klein het pakketje ook lijkt, de reis die het maakt is allesbehalve licht.

Het is vandaag (9 oktober) Wereldpostdag. De wereld van de post is de afgelopen jaren flink veranderd en blijft zich nog steeds ontwikkelen. Dat komt vooral door online shoppen, iets wat we allemaal doen. We bestellen spullen van de andere kant van de wereld en laten ze hier bezorgen. Maar is deze manier van omgaan met post eigenlijk nog wel vol te houden?

Om dat te onderzoeken, ga ik in gesprek met hoogleraar logistiek Jan Fransoo en loop ik een dag mee met Fietskoerier Utrecht, een pakketbezorgingsbedrijf in de stad.

Over de auteur

Max Wolf

Student Journalistiek.