Greenpeace protesteert met een spandoek tegen overconsumptie, op donderdag 27 november, de dag voor black Friday. Op het spandoek staat groot de quote: ‘DIT JAAR GEWOON NIKS.’ Het is te zien voor de ingang van Hoog Catharijne aan de stationszijde van het winkelcentrum.
Het protest is de dag voor Black Friday georganiseerd, dit lijkt Greenpeace de beste bewustwordingsdag. Volgens persvoorlichter Anneke Wensing reageerde langslopend publiek overwegend positief op het protest. ‘Mensen vonden het goed dat wij actievoerden tegen de koopwoede rondom black Friday, en de vervuiling die daarvan het gevolg is.’
Het protest is voornamelijk gericht naar bedrijven. Wensing geeft aan dat het protest een aanklacht is tegen overconsumptie door het slim inspelen op zwaktes van de mens door bedrijven. ‘Het huidige systeem, met hoe de markt en economie consumentengedrag stimuleert, is niet houdbaar. De mens wordt door bedrijven verleidt om impulsaankopen te doen’, vertelt Wensing.
Het protest is ook een oproep om het anders te doen. Greenpeace wil bedrijven attenderen op hun verantwoordelijkheid: Om consumenten niet te verleiden met slimme reclame- en marketingtrucs. Toch geeft Wensing aan dat dit protest ook gericht is op de consument ‘blijf oplettend en denk na voordat je een aankoop doet. Dit is belangrijk voor zowel de planeet als je eigen portemonnee.’
Verslaggever Roosmarijn Withag interviewde een medewerker van Lush en een filiaalmanager van Skechers over het protest.