Utrecht Centrum

‘Visit Ukraine After Victory’, opvallende verschijning op Vakantiebeurs Jaarbeurs Utrecht

Europa Theater Foto: Vos Vissers

In een afgelegen hoek van de drukke Jaarbeurs in Utrecht, tijdens de jaarlijkse Vakantiebeurs, werd er op een bijzondere wijze de aandacht van bezoekers getrokken door de stand ‘Visit Ukraine After Victory’. Als er bingo wordt gespeeld bij reistycoon TUI staan Maria Yukhnovets en Olena Kazmnia te zwoegen om hun stem te laten horen.

Terwijl andere zich laten inspireren door verschillende soorten reizen en een vakantie aan het plannen zijn zit er een kleine groep van ongeveer tien mensen bijeen in het Europa Theater op de Vakantiebeurs. ‘Reizen is belangrijk, reizen gaat niet alleen over het verkennen van nieuwe plaatsen in de wereld, het gaat over het tonen van respect, solidariteit en medeleven’, zegt engelsprekende Yukhnovets. Ondanks dat er weinig animo is voor de stand doen de twee Oekraïnse dames hun best om hun boodschap over te brengen. Oekraïne in de toekomst bezoeken en niet vandaag, dat is waar de twee dames voor pleiten. Voor COVID-19 en de oorlog waren er maar liefst 15.000 Nederlanders per jaar op vakantie in het land. In landen zoals Spanje lag dit tussen de 600.000 en 1.1 miljoen mensen. Alhoewel Kazmnia probeert duidelijk te maken dat het toerisme in haar land niet gestopt is, maar nu anders is wordt je snel afgeleid door het geluid op de achtergrond van alle mensen die bezig zijn met een verre reis te plannen. Ze adviseren iedereen om een ‘Air Raid’ app te downloaden, waarmee je op de hoogte kan blijven van mogelijke luchtaanvallen of andere soorten van geweld.

Solidariteit en Vrijwillig toerisme

Deze vorm van toerisme heet ‘Responsible Tourisme’. Kazmnia en Yukhnovets vragen aan de mensen op de Vakantiebeurs om hun land te bezoeken. ‘Volunteer and solidarity tourism is the first necessary step towards restoring the flow of tourists after victory’, zegt Kazmnia . Met het aansporen van mensen om hun land te bezoeken vertelt Kazmnia dat ze hun cultureel erfgoed  willen behouden, de wereld informeren over de consequentie van de Russische invasie, solidariteit uitstralen, plaatselijke economie verbeteren en het vergroten van toerisme in de toekomst. Er zijn al veel voorbeelden van solidariteit vanuit de wereld, zo worden er bomen geplant op plekken die hebben geleden onder de oorlog. Als vrijwilliger proef je ook nog een beetje cultuur.

#VisitUkraineAfterVictory

De boodschap van de twee Oekraïnse vrouwen strekte echter verder dan enkel het land te verkopen als toeristische trekpleister. Kazmnia eindigt de presentatie met het zeggen, ‘Ukrainian voice matters’. Achteraf in een interview duidt Yukhnovets dat ze hier ook staan om de boodschap over te brengen dat we Oekraïne niet moeten vergeten. ‘Don’t leave Ukraine from your mind, keep it for after the war’.

Verslaggever Sophie is op locatie en spreekt met onder andere Maria Yukhnovets.

Vos Vissers

Ik ben Vos Vissers (2005), geboren in Nijmegen. Ik ben heel erg geïnteresseerd in de politiek en maatschappelijke vraagstukken. Naast school ben ik ook actief als vrijwilliger bij verschillende organisaties. Dit is mijn eerste jaar aan de School voor Journalistiek in Utrecht en heb gekozen voor deze studie omdat ik het leuk vind om op onderzoek uit te gaan en in gesprek te gaan met mensen. Dit jaar ga ik me dag en nacht bezighouden met wat er gaande is in de binnenstad van Utrecht. Voor contact: vos.vissers@student.hu.nl