De campagne #EchtMannelijk is de afgelopen tijd veel te zien in Utrecht en op veel social media platforms. Ilia Ten Böhmer is de oprichter van de campagne #EchtMannelijk. Met deze campagne hoopt hij op een cultuurverschuiving.
Ilia besloot zelf in actie te komen na het afgelopen nieuws over zedendelicten en femicide. Met de campagne wil Ilia aandacht voor een inclusieve definitief van mannelijkheid, in plaats van het traditionele stereotype. Het moedigt mannen aan kwetsbaarheid te tonen, respectvolle relaties aan te gaan en open te zijn over hun emoties. Gemeente Utrecht wilde met hem meewerken, zo is de campagne poster overal in de binnenstad te zien op advertentieborden.
Het ontroert Ilia hoe sterk verhalen kunnen zijn, dat je zo veel mensen kunt bereiken met een verhaal. “Dat een idee kan uitgroeien tot zoiets groots, wat je zelf helemaal niet had bedacht van tevoren” vertelde Ilia.
Ilia is filmmaker, hij wil in zijn films altijd het goede voorbeeld laten zien. Met zijn bedrijf Nami combineerde hij de passie voor storytelling met het gevoel van noodzaak voor positieve gedragsveranderingen. Hierdoor ontstond dus ook de campagne #EchtMannelijk. Hij wil meer aandacht vragen voor de campagne door onder andere de hulp van influencers.
Meer weten? Sam Stellingwerf interviewde Ilia ten Böhmer over #EchtMannelijk. Ilia vertelt onder andere waarom de campagne #EchtMannelijk nu echt belangrijk is, en een verschil kan gaan maken!
Beluister het interview met de onderstaande link!
Foto: Ilia ten Böhmer
Auteur: Amber van Meurs
Audio: Sam Stellingwerf