Afgelopen vrijdag 19 september ging de 24 uur Waterstof Challenge van start in Utrecht. Bedrijven reden in teams 24 uur lang zo ver mogelijk met op waterstof aangedreven voertuigen. De eerste bestemming was de zero-emissiezone van Utrecht centrum.
Sinds 1 januari 2025 is Utrecht centrum een zero-emissiezone, dit houdt in dat er enkel nog emissievrije of emissiearme auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen mogen rijden. In een interview met SvJ media geeft André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Utrecht, aan dat de zero-emissiezone voor sommige logistieke bedrijven een flinke uitdaging kan zijn: ‘Als een vrachtwagen grote afstanden moet afleggen gaat dit erg lastig met een elektrisch voertuig, als ze tussendoor twee of drie uur staan te laden schiet het niet op natuurlijk.’ Hij denkt daarom dat waterstofvoertuigen hier mogelijk een oplossing voor bieden aangezien je waterstof snel kan bijtanken.
Volgens Van Schie (VVD) is het voornaamste doel van de challenge om aandacht te trekken naar het onderwerp en zou er geen sprake zijn van commercieel belang; ‘Op dit moment is de vraag naar waterstofvoertuigen zo klein dat het voor de fabrikanten eigenlijk niet commercieel uit komt om ze te produceren.’ Toch waren er veel commerciële partijen die deelnamen, zo was er bijvoorbeeld ook een team van Shell en bood de organisatie de mogelijkheid tot bedrijfspromotie tegen betaling. Daarnaast waren niet alle deelnemers even enthousiast over hun deelname; er werd hier en daar subtiel tegenzin uitgesproken.
Luister hieronder naar een interview van Casper Manuputty met een deelnemer van de challenge.