“Een beroemde Britse pornoactrice en een door liefdesverdriet gekwelde fan komen tot verrassende inzichten rondom intimiteit wanneer hun ‘Fuck a Fan’-shoot een onverwachte wending neemt.” Dat is waar de shortfilm van maker Muriel d’Ansembourg over gaat. De intimiteit en het acteerwerk spreken mensen duidelijk aan, want de film is genomineerd voor een Gouden Kalf award.
Kan je kort wat vertellen over hoe het was om de film te maken?
‘Fuck-a-Fan is eigenlijk ontstaan tijdens de lange voorbereidingstijd van mijn speelfilmdebuut Truly Naked. Het schrijven en de financiering hiervan kostten veel tijd, en ik wilde weer op een set staan en regisseren. Dus besloot ik een korte film te maken met een soortgelijk thema als de lange speelfilm, namelijk over intimiteit en pornografie. Ik vertel graag verhalen die gaan over verbinding tussen mensen in een omgeving waar intimiteit onder druk staat. Om het zo echt mogelijk te maken wilde ik met iemand uit die wereld werken. Dat werd de Britse pornoactrice Alessa Savage. Het was ook een mooie manier om te kijken of ik haar voor de lange film zou kunnen casten.’
Je zegt dat je op zoek was naar een porno-actrice, die je dus gevonden hebt voor deze short. Heb je haar dan nu ook gecast voor je lange film?
‘Ja, ze speelt ook een rol in de langspeelfilm. Het is geen hoofdrol, maar het is wel een belangrijke en mooie rol. Ik vind haar heel goed in Fuck-a-Fan, maar in Truly Naked kan ze nog meer laten zien. En dat was voor ons ook heel leuk, omdat we voor de tweede keer samenwerkten. Dus dan ken je elkaar al en is er een vertrouwensband. Dan kan je de rol nog meer verdiepen samen.’
Wat vind je ervan dat je film genomineerd is voor Beste korte film en Beste hoofdrol korte film in de Gouden Kalf-competitie?
‘Ja geweldig. Ik was eigenlijk wel verrast, en we hebben geluk gehad want we hebben ook de Debuut Filmprijs van de stad Utrecht gewonnen. Dus ja, dit hele festival is voor mij toch wel bijzonder geweest. Ik hoop echt dat Joes de Gouden Kalf krijgt, het was voor hem best een gewaagde keuze om deze rol te spelen. Maar hij liet zich niet afleiden door de expliciete setting en zag de emotioneel diepere lagen van het verhaal. De kwetsbaarheid en ingetogenheid in Joes zijn spel vind ik heel mooi.’
Wat zou je graag willen dat mensen uit jouw film meenemen?
‘Nou, ik heb nooit dat ik wil dat iemand iets specifiek erin ziet of voelt. Ik wil gewoon dat mensen ervaren wat zij ervaren. Maar ik hoop dat het ze raakt, dat ze het gevoel hebben dat ze heel dichtbij deze twee personages zijn gekomen. Die hopelijk voelen als echte mensen. Sterker nog, dat je bijna samen met ze in dat bed ligt. En dat je daarbij ook dingen aanraakt in jezelf, dat het iets bij je losmaakt qua gevoel. Dat is eigenlijk altijd wat ik probeer te maken.’
Dus je wilt dat je films in enigszins vrije interpretatie blijven?
‘Ik hoop vooral dat mensen ervan vinden wat zij er zelf van vinden. En ze vooral niet gestuurd voelen om hier een gericht verhaal uit te halen. Maar wat ik wel hoop, is juist omdat ik films maak over seksualiteit en sensualiteit en intimiteit, dat mensen er voor open blijven staan en niet angstig zijn. Je merkt toch dat er nog steeds af en toe ongemak is. Je mag je best ook af en toe ongemakkelijk voelen.
Ook tijdens Fuck-a-Fan voel je je af en toe waarschijnlijk ongemakkelijk. Omdat het heel dichtbij komt. Omdat er best veel gebeurt voor de personages en dat ervaar je. Dat vind ik zelf heel interessant.’
Heb je zelf een persoonlijke connectie met het verhaal of is dit enkel een onderwerp waarvan je denkt; dat vind ik gewoon heel interessant?
‘Ik denk dat alles wat je schrijft en maakt, dat jij daar deels in zit. Alleen soms is het heel moeilijk om dat zelf te zien, om de afstand te hebben om te kijken hoe het met jou verbonden is. Maar ik weet wel dat ik zelf intimiteit met een ander het mooiste vind, maar het kan soms ook het allermoeilijkste zijn of het pijnlijkste. En waarom ik dat interessant vind weet ik niet, er zit gewoon heel veel gevoel en ook psychologie in, dat vind ik wel spannend.’
Je had het net over je debuut langspeelfilm. Hoop je dat die uiteindelijk ook een plekje krijgt op het NFF volgend jaar?
‘Zeker, dat zou heel leuk zijn.’
Dit interview heeft plaatsgevonden vóór het Gouden Kalf gala. Joes Brauers heeft het Gouden Kalf voor ‘Beste hoofdrol korte film’ gewonnen.
Fuck-a-Fan was samen met 2 andere korte films (I Said to Me & Koud Water) geselecteerd voor de screening ‘Korte blok: Binnenwereld’, als onderdeel van het Nederlands Film Festival. Michelle ter Horst gaat langs bij het Louis Hartlooper Complex om je te vertellen hoe het bij het evenement was, en wat filmmakers Ayan Egal en Alexander Roux van hun selectie en nominatie voor de debutprijs vinden: