Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

‘We willen de proevers een smeerkaasbeleving meegeven’

‘We willen de proevers een smeerkaasbeleving meegeven’

 

 

Smeerkaas krijgt een podium. In Hoog- Catharijne is de allereerste Eru Smeerbar geopend. Een pop-up winkel waar alles draait om proeven, ontdekken en beleven. De winkel is zo ontworpen dat het lijkt alsof je een Smeerkaasbakje inloopt. Derek Blakenburg doet de marketing voor Koninklijke Eru en is veel aanwezig in de
Smeerbar.

 

Persoonlijke Mening

‘Smeerkaas, dat betekent voor mij natuurlijk een leuk product en eigenlijk ook vreugde geven aan de consument. Zelf doe ik de marketing voor Koninklijke Eru en daar heb ik voor gekozen omdat ik het gewoon een heel leuk product vind om te vermarkten en aan mensen te verkopen.

Het is een product waar mensen blij van worden en dat ze lekker vinden om te eten. Het is niet moeilijk, het is eenvoudig, lekker en simpel. Dus smeerkaas betekent voor mij kortgezegd vreugde, een leuk product en plezier voor de consument.

Het idee 

Het is natuurlijk super vet om te horen dat je een pop-up store mag gaan openen. Normaal gesproken werk je natuurlijk vanuit het kantoor en maken we reclames die mensen zien op tv of op sociale media voorbij zien komen. Maar je ziet niet zo goed wie nou echt die klanten zijn.

Uiteindelijk wordt het product natuurlijk in bijvoorbeeld de supermarkt gekocht. Dus zelf zien wij niet echt de consument. Dus het leuke aan zo’n pop-up store is dat je echt kan zien welke mensen naar binnen komen, hoe oud ze zijn en of het families zijn. Zo kan je als marketeer natuurlijk heel goed zien wie je consument uiteindelijk echt is.

Hoog Catharijne

Hoog Catharijne hebben we gekozen omdat het een hele mooie centrale locatie is. Utrecht is natuurlijk echt in het midden van Nederland, daarbij is het ook gewoon een drukbezocht winkelcentrum.

Er is hier veel doorloop, we zitten namelijk dicht bij het centrum van Utrecht en dicht bij het station. Dus zijn er zat mensen die voorbijkomen.  Deze pop-up store is een eerste test van ons en dat kunnen we natuurlijk het beste testen op een drukke locatie. Dit om te kijken of het concept werkt.

 

Verwachtingen

Wat de bezoekers kunnen verwachten is eigenlijk gewoon een hele Eru beleving. Dus je stapt eigenlijk letterlijk een goudkuipje binnen, dus ons product. Ook kan je kan hier alles te weten komen over Eru en kan je natuurlijk ook proeven. Dat is natuurlijk een belangrijk gedeelte. In het midden van de store staan eigenlijk alle kuipjes met alle smaken die we hebben. De bedoeling is eigenlijk gewoon dat de consument alles kan proberen.

Sommige smaken liggen bijvoorbeeld ook niet in de supermarkt, dus kunnen de mensen deze dan proeven. Sommige supermarkten hebben niet alle verschillende smaken, dus kunnen de mensen onze producten testen en vergelijken. En dus eigenlijk gewoon kijken wat ze willen.

Het doel

Naast dat we mensen gewoon bekend willen maken met Eru, willen we ze ook gewoon echt een beleving geven. We willen dat bezoekers uiteindelijk s ’avonds thuiskomen en denken, wat ik nou tegen ben gekomen in het winkelcentrum in Hoog Catharijne dat vond ik heel gaaf, dat ze er over gaan praten en op basis daarvan ook andere mensen langskomen. Het belangrijkste is dat mensen echt proeven, want je kan heel hard schreeuwen dat je de beste smeerkaas hebt, maar dat zegt natuurlijk iedereen over zichzelf. De beste manier om dat echt aan de mensen te overtuigen is om ze te laten proeven.

 Reacties 
De mensen reageren over het algemeen super positief. In de winkel ligt ook een enquête die mensen in kunnen vullen waar een winactie aan verbonden is. Ook geeft de enquête een cijfer aan de ervaring in de smeerbar. Het gemiddelde cijfer is een 9,5. Dit is natuurlijk hartstikke hoog. En over het algemeen zie je dat de mensen er heel blij van worden, zo vinden de mensen het altijd leuk om wat te kunnen proeven. Vooral als het gratis is. Ook kunnen de mensen met korting onze producten kopen en leuke prijzen winnen. Dus over het algemeen heel positief. We horen ook bijzondere verhalen van mensen die 1,5 uur rijden vanuit bijvoorbeeld Limburg, Brabant, Overijssel en Gelderland om specifiek naar deze smeerbar toe te komen. Dat is natuurlijk supergaaf!’

Luister het audio-interview van Sem van der Starre met Derek Blakenberg hier:

Over de auteur

Jurriaan Ponsen

Mijn naam is Jurriaan Ponsen (2004) en ik studeer Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik schrijf graag over sport, maatschappelijke vraagstukken en culturele activiteiten in Utrecht centrum. Verder verdiep ik mijzelf graag in bepaalde onderwerpen en ben ik erg nieuwsgierig. Contactgegevens: jurriaan.ponsen@student.hu.nl jurriaanponsen@gmail.com 0622141047