Duurzaamheid krijgt een hip jasje in Utrecht
Tussen rekken vol zorgvuldig geselecteerde kinderkleding valt meteen op, dit is geen kringloop. Geen stoffige rekken of vergeelde prijsstickers, maar frisse kleuren, hippe merken en een zorgvuldig gestylede winkelruimte. Sharon Eksteen, moeder van 3 kinderen met een uitgesproken liefde voor mode, begon deze tweedehandswinkel vanuit een simpel gemis. Zo vroeg ze zich af waarom er in Utrecht geen leuke, duurzame winkels voor kinderen zijn zoals ze in Amsterdam wel hebben.
‘Ik dacht gewoon dat kan anders, dat moet anders.’ Ze wilde iets creëren dat duurzaamheid en mode samenbrengt, zonder in te leveren op stijl. Niet alleen voor de planeet, maar ook voor ouders die bewust willen consumeren zonder in te boeten op uitstraling.
Duurzaamheid
Voor haar betekent duurzaamheid vooral bewustwording. Niet zomaar kopen, maar eerst even nadenken: ‘Hebben we dit echt nodig? Hebben we het niet al?’ Het zijn simpele vragen die volgens haar het verschil maken. Tweedehands kleding kan daar een sleutelrol in spelen. ‘Er is al zoveel kleding op aarde. Waarom zouden we steeds nieuwe dingen produceren, als er zoveel moois al bestaat?’
Terwijl ze de volgende klant verwelkomt vertelt ze over het concept van de verkoop.
Het verdienmodel van de winkel is eenvoudig. Klanten die hun kleding inbrengen, ontvangen 40% van de opbrengst zodra hun items verkocht worden. Kleding die na ongeveer 2 á 3 weken niet wordt verkocht, kan weer worden opgehaald. Anders krijgt het alsnog een mooie bestemming. Deze kleding wordt namelijk gedoneerd aan zorgvuldig geselecteerde goede doelen. Op die manier blijft niets onbenut en draagt elk kledingstuk bij aan een positieve impact.
Tweedehands kleding
Een kleine glimlach verschijnt op haar gezicht wanneer ze vertelt dat ze merkt dat tweedehands steeds normaler wordt. Waar er vroeger misschien nog enige schaamte bestond om gebruikte kleding te kopen of verkopen, is dat gevoel nu aan het verdwijnen. Sharon geeft aan dat het wordt genormaliseerd. Ook ziet ze echt een opkomst. Volgens haar zijn er steeds meer mensen die voorheen niet zo snel in tweedehands winkels kwamen die nu wel naar binnen stappen.
Toch lijkt het volgens haar sterk afhankelijk te zijn van de omgeving en de achtergrond van mensen. In de winkel zelf is daar weinig van te merken, maar dat komt waarschijnlijk doordat bezoekers bewust kiezen voor een tweedehandswinkel.
Op de vraag of er verschil is tussen mannen en vrouwen als het gaat om tweedehands kinderkleding, hoeft ze niet lang na te denken. Negentig procent van de klanten zijn vrouwen vertelt ze. Ze komen winkelen voor hun kinderen, nemen de tijd om te neuzen, te passen en te kiezen. Mannen zijn volgens Sharon praktischer. Die komen binnen en zeggen: we hebben dit nodig en schaffen deze dan vaak direct aan.
Soms wordt de drempel pijnlijk zichtbaar. ‘Laatst liep een stel langs, keek een vrouw naar binnen, en de man zei meteen: ‘Nee, het is allemaal tweedehands’. En ze liepen door.’ Toch probeert ze niemand te overtuigen. ‘Ik ga niet buiten staan en roepen: mannen mogen ook tweedehands kopen! Dat moet vanzelf gaan.’
Ze vermoedt dat het ook iets zegt over hoe taken nog steeds verdeeld zijn. ‘Kinderkleding is toch nog een beetje een vrouwending. Ongeschreven regels, denk ik.’
Geen kringloop
Het concept van de Zolder van Saar verschilt duidelijk met dat van een kringloopwinkel. Waar klanten in een kringloop vaak zelf door grote hoeveelheden kleding moeten zoeken, is hier sprake van een zorgvuldige selectie. Alle kleding wordt met aandacht gekozen op basis van kwaliteit en stijl. Daardoor voelt de winkel als een reguliere boetiek aan, maar dan met een duurzame en milieubewuste insteek.
Meer dan alleen kleding
Naast kleding verkoopt de winkel ook duurzaam speelgoed en zijn er plannen voor extra activiteiten rond de feestdagen. Alles om de winkel meer te maken dan alleen een verkooppunt. Een plek waar duurzame keuzes vanzelfsprekend zijn én leuk.
Over uitbreiding denkt ze soms na. Zo zegt ze misschien een online platform of een tweede locatie te willen openen in de toekomst. Het moet voor haar wel goed voelen.
Het gaat haar namelijk niet om het groter worden maar om het goed doen.
Wat begon als een gemis, is uitgegroeid tot een geliefde plek in de wijk. Een winkel die laat zien dat tweedehands niet tweede keus is. Duurzaamheid hoeft niet stoffig te zijn,
het kan ook stijlvol, hip en hartverwarmend zijn.
Luister het audio-interview van Sem van der Starre met Sharon Eksteen hier: