Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Nieuwe tentoonstelling IMPAKT laat zien hoe onze ideeën gevormd worden

Nieuwe tentoonstelling IMPAKT laat zien hoe onze ideeën gevormd worden

De Utrechtse organisatie IMPAKT opende de tentoonstelling Ambient Propaganda, dit is een erg actueel onderwerp van nu. Hoe we ideologieën onbewust online verspreiden via virale video’s, memes en TikToks.  

“We doen allemaal mee met het verspreiden van ideologie, maar vaak zonder dat we het door hebben,” zegt Leonie Roos, zij is hoofd PR bij IMPAKT. Kunstenaars tonen in de tentoonstelling hoe techbedrijven ons gedrag sturen via algoritmes. ‘Sociality’ van Paolo Cirio is een voorbeeld hiervan. Techbedrijven bepalen welke berichten minder of meer aandacht krijgen, dit laat hij zien met ‘Sociality’. 

De manier waarom IMPAKT bezoekers trekt is opvallend. Zo kun je testen of je de ideale volger bent door een ‘Perfect Follower Bingo-kaart,’ bij bingo krijg je een gratis kaartje! Ook met QR-code-stickers kun je naar een propaganda playlist, met virale muziek. Deze muziek is vaak gekoppeld aan ideologische hashtags, zoals #tradwife of #extincionrebellion.  

De tentoonstelling wordt veel bezocht door jonge bezoekers. “Sommige blijven uren binnen en maken zelfs aantekeningen,” vertelde Leonie. De reacties zijn sterk, “mensen zijn geraakt of zelfs een beetje ontregeld. Dat betekent dat het werkt.” 

 

Sam Stellingwerf vroeg medewerker Sam Dille: “Wat voor expositie is er momenteel te zien in het IMPAKT museum?” Ook spreekt Sam bezoeker Angeliek over haar bevindingen. Beluister het audiofragment onderstaand.
Auteur: Amber van Meurs
Audio: Sam Stellingwerf
Foto: Noura Tafeche  (Annihilation Core Inherited Lore ٩(͡๏̯͡๏)۶ )

Over de auteur