Bij binnenkomst in het Louis Hartlooper Complex valt meteen de levendige sfeer op. Het gebouw weergalmt de stemmen van de krioelende bezoekers. Studenten, vrienden, familieleden en filmliefhebbers verzamelen zich in de gangen; het Blikvangers Festival is duidelijk in volle gang.
In de menigte beweegt Roos Spruijt zich energiek van zaal naar zaal. Ze lijkt overal tegelijk te zijn – ze is moeilijk te pakken te krijgen, duidelijk druk in de weer met de organisatie van het festival. Uiteindelijk is er een kort moment om haar aan te spreken, maar veel tijd is er niet. “Morgen heb ik tijd voor je,” zegt ze met een snelle glimlach voordat ze weer verdergaat.
Die afspraak wordt de volgende dag netjes nagekomen – telefonisch. Roos is een van de organisatoren van het festival en is daar sinds november intensief mee bezig. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft ze daarnaast ook aan haar eigen film gewerkt: ‘Prullenpaleis’. Deze film onderzoekt hoe kinderen omgaan met obstakels en hoe ze via verbeeldingskracht hun dromen, verlangens en angsten verwerken.
Wat is in jouw woorden het doel van Blikvangers?
‘Blikvangers is een filmfestival waarop alle films van de lichting 2025 dit jaar te zien waren. Het is een filmfestival waar afstudeerwerk te zien is. Waardoor wij ons als nieuwe makers binnen het filmlandschap kunnen presenteren. Het biedt ons als HKU-studenten een podium zodat mensen ons kunnen zien.’
Wie zijn er betrokken bij de organisatie van het festival?
‘Onze studieleider en een docent hielpen ons. Samen met Merel, een medestudent, namen wij de leiding bij het organiseren. Er werden taken uitbesteed, iemand van grafisch design heeft een boekje ontworpen, iemand anders heeft het Instagram account gedaan, enzovoort. Ook hadden wij veel contact met het Louis Hartlooper Complex en ook met het Nederlandse Film Festival. Ik heb ook super veel geleerd van de mensen die het festival in voorgaande jaren organiseerden. Ik denk dat het steeds een beetje meer vorm krijgt, hoe zo’n dag moet gaan. Dat zij nog veel moesten uitzoeken en dat wij nu een beetje konden overnemen van wat zij hebben gedaan.’
Wat zou jij -als organisatie- willen dat het publiek meeneemt uit die dag?
‘Films die de blik vangen, die licht brengen naar waar het soms dreigt te doven en die hopelijk nog lang in jullie gedachten blijven hangen. Het uitgangspunt is dat bepaalde thematieken en onderwerpen aan bod komen binnen het festival waar mensen gewoonlijk nooit mee in aanraking zijn gekomen. Ook dat je echt met de personages kan meeleven en dat je dan achteraf denkt: ik ga echt naar huis met een nieuw perspectief of een nieuwe blik op iets.’
Zijn er films die er voor jou uitspringen dit jaar?
Ik vind dat wel erg moeilijk om te zeggen, omdat ik ook bezig ben geweest met het feit dat er zo’n druk ligt op je makerschap. Dus vind ik het altijd heel erg moeilijk om dan bepaalde films uit te lichten. Elke film is interessant op zijn eigen manier en ligt dicht bij de maker. Maar ik vind het wel leuk dat bijvoorbeeld de film ‘De jongenskamer’ van Dijk Booy, die de wildcard prijs heeft gewonnen. Hij heeft zijn film met maar 7000 euro gemaakt. En tegenwoordig wordt verwacht dat er best wel veel budget in je film zit. Dus heel veel films zijn met circa 15.000 euro gemaakt. En ik vind het wel heel erg knap hoe hij met een wat lager budget alsnog hetzelfde heeft bereikt. Ik vind het heel leuk dat het een totaal andere vorm heeft dan heel veel films en dat het een vernieuwende blik op film geeft.
Wat maakt blikvangers voor jou persoonlijk speciaal?
Ik denk dus dat zulke jonge makers, die zich in het filmlandschap proberen neer te zetten en werk te zoeken, bij elkaar komen. Studenten komen nog een laatste keer samen nadat we vier jaar met elkaar hebben gestudeerd. We zijn zo trots op elkaars werk, we kijken elkaars films en kunnen elkaar ondervragen en complimenteren. Ik denk dat dat heel mooi is, dat maakt het speciaal voor mij.
Bij de vraag wat je in de toekomst anders zou willen zien bij het evenement zegt Roos zonder enige twijfel ‘Dat er meer tijd is. Het zou heel cool zijn als het twee dagen zou kunnen zijn.’
Eloy Smits spreekt met filmmaker en HKU-alumnus Mickey Minnaar over zijn afstudeerfilm Depronima, die te zien is tijdens HKU Blikvangers 2025.