Laatste appeltaartconcert 2022 groots succes

Foto door Thijs Kroon

Lombok – Afgelopen woensdag vond het laatste appeltaartconcert van dit seizoen plaats in het stadsklooster van de wijk Lombok.  Tijdens het concert werd er klassieke muziek gespeeld met een appeltaart als afsluiter. De laagdrempelige concerten waren en zijn bestemd voor mensen die normaal nooit naar een concert gaan. De appeltaartconcerten worden georganiseerd door artistiek leider Michiel Holtrop uit de wijk Nieuw-Engeland.

Op deze koude woensdagmorgen verzamelen al iets voor 10:00 uur kleine groepjes mensen op het plein voor het klooster. Bij binnenkomst liggen er al op iedere zitplek roze dekens om de mensen warm te houden tijdens het optreden. Nadat alle gasten een plek gevonden hebben komt Michiel op waarna een warm applaus volgt. Hij begroet alle gasten door ze welkom te heten op dit appeltaartconcert: “We hebben allemaal belangrijke gasten, dat bent u namelijk.”  Het publiek moet lachen. Michiel vertelt dat het concert deze keer een kerstprogramma heeft: “We beginnen heel beschaafd, maar op een gegeven moment bent u volle bak aan het zingen!” Na een korte introductie van de muzikanten vult de zaal zich al snel met de eerste warme klanken. Het door Michiel zelf opgestelde programma sluit goed op elkaar aan. “Voor veel mensen is de bestaande klassieke muziek al nieuw.”

Halverwege het concert wordt er een nieuw muzikale groep geïntroduceerd genaamd De Vijf Octaven Diva’s. De drie vriendinnen zijn allemaal lid van het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en zijn samen een zanggroep gevormd. Nu komen ze samen de moeder van een van de meiden te versterken. Cellist Anjali is namelijk moeder van een van de drie meiden.  Het concert en daarmee de tour wordt afgesloten met een energiek gezongen versie van We Wish You A Merry Christmas. Na een groots applaus nodigt Michiel de gasten uit om een appeltaart in de linkervleugel van de kerk te komen halen. Bezoekster Annemarie vertelt dat ze enorm genoten heeft van het concert. “Het was prachtig. Mooi gezang en mooie muziek.” Ze vertelt dat ze niet wist wat ze kon verwachten maar uiteindelijk vond ze het een unieke ervaring. “Via de radio heb ik het gehoord. Ik was meteen op internet gaan kijken en zo ben ik hier gekomen.”

Laagdrempelig
De appeltaartconcerten hebben als speciale doelgroep de groep mensen die volgens Michiel niet zo vaak klassieke muziek horen. “We gaan naar verplegingshuizen en naar wijktheaters zoals hier in het stadsklooster”. Het belangrijkst voor Michiel is dat er wordt gespeeld buiten de gewone concertzalen. “Klassieke muziek voor iedereen.”

Michiel vertelde dat hij ooit begonnen is met het geven van een concert op het moment dat zijn grootmoeder alzheimer kreeg en naar een verpleeghuis moest. “Ik dacht, het is fijn om daar nog eens een concert te geven. Ze ging vroeger altijd naar mijn concerten toen ik in het concertgebouw speelde.” Toen hij daar ging spelen kreeg hij door dat het daar veel leuker en mooier is dan gedacht. “Mensen die in de war waren werden heel rustig. Er kwam heel veel aandacht en concentratie. Dat is daar heel bijzonder.” Deze laagdrempelige manier van optreden zorgt er dus voor dat veel mensen die nooit naar een concert zouden gaan wel naar zijn concerten kwamen doordat het simpelweg heel makkelijk te bereiken is. “Toen er een keer aangekondigd werd dat er wat lekkers geserveerd zou worden zat de zaal vol.” Op dat moment ontdekte hij dat iedereen wel houdt van iets lekkers. Een appeltaart werkt volgens hem het beste: “Het is huiselijk en vertrouwd.”

“Appeltaart communiceert dat het hier gezellig is. Eerst wat muziek en dan gezellig taart. De taart is goed dus dan zal het hier ook wel deugen. Zo simpel is het volgens mij.”
Michiel Holtrop

Vier euro
De gasten betalen nu na corona standaard vier euro entree. Daarvoor was entree gratis en hoopte Michiel op grote vrijwillige bijdragen bij de uitgang. Volgens hem is het nu wel van belang om geld te vragen, maar niet te veel. “Die vier euro is voor sommige mensen echt heel veel geld.” De stichting appeltaartconcerten komt niet rond van de vier euro entree. De stichting krijgt subsidies, al krijgen ze geen geld meer van de gemeente. “Dat is een groot probleem” vermeld hij daar achteraan. De stichting ontvangt nu geld van diverse fondsen en de vele vrienden. “Veel mensen in het publiek zijn vriend van de stichting en zijn heel betrokken.” Ondanks de uitverkochte zaal kan Michiel niet met zekerheid zeggen of de appeltaartconcerten in de toekomst ook zullen plaatsvinden. “Dat is dus nog heel spannend.”

Of de appeltaartconcerten blijven bestaan is dus nog niet zeker. Al ligt het niet aan de muzikanten zelf.  Anjali vertelt dat ze volgend jaar absoluut willen doorgaan met de appeltaartconcerten. “Zeker weten. Volgend jaar is ons tienjarig bestaan dus we gaan zeker door.”

Hieronder is de reportage van Loekie Pruijn te horen waarbij ze in gesprek gaat met de pianist en twee gasten.

Muzikanten Michiel Holtrop en Anjali Tanna

Tekst en foto’s door Thijs Kroon
Reportage en controle door Loekie Pruijn

Thijs Kroon

Ik ben Thijs Kroon (19) en schrijf artikelen en maak reportages voor de Utrechtse Westkant Courant die ontstaan is op mijn huidige studie, de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik houd van nieuwe mensen leren kennen, muziek maken en creatief bezig zijn.