Gratis inloop spreekuur voor financiële vragen

Foto door: Sil Kwaspen - Besparen op gas en er warmpjes bij zitten. Ga voor gratis advies naar het inloop spreekuur van De Geldzaak.

LEIDSCHE RIJN – De Geldzaak is een organisatie die onder andere in Utrecht-West hulp biedt aan huishoudens die krap bij kas zitten. Mensen met vragen over schulden, budgetten en toeslagen komen hier om hulp te krijgen van een deskundigmedewerker met hun financiën. Voor de mensen die dit niet kunnen veroorloven is er elke dinsdagmiddag is er van twee tot vier een gratis inloop moment om je vragen te stellen.

Sinds de uitbrak van de oorlog in Oekraïne zijn er veel prijzen gestegen. Mensen zitten met de thermostaat op nul en truien en dekens op de bank. Inflatie raakt iedereen, maar niet iedereen weet zo goed hoe ze hiermee moeten omgaan. Wees niet getreurd want in het buurthuis Hoge Weide in Leidsche Rijn is er een gratis inloop uur voor mensen die financiële vragen hebben.

Volgens Dayli de Wind, werknemer bij de Volksbank en vrijwilliger bij de Geldzaak, is een gezonde financiële situatie essentieel voor je mentale en fysieke gezondheid. “Trek vroegtijdig aan de bel. Want geen inzicht hebben in wat er binnenkomt en uit gaat, is het grootste struikelblok van de huidige huishoudens” aldus Dayli. De meeste vragen gaan, gezien de inflatie en hoge energiekosten, over de ‘energietoeslag’. Of mensen daar met hun leefsituatie gebruik van mogen maken en zo ja, hoe?

“Laat geen geld liggen waar je recht op hebt”, hoor je vaak onder de medewerkers en vrijwilligers van de Geldzaak. De tip die vrijwilligers willen meegeven aan de huishoudens van tegenwoordig is: “Schaam je niet voor je financiën”. Hulp vragen is krachtig en gezonde financiën leiden tot een gezond leven.

Audio door: Dionne Rutte

Tekst door: Sil Kwaspen

Sil Kwaspen

Hallo, mijn naam is Sil Kwaspen, ik ben 23 jaar en woon in 's-Hertogenbosch. Als startend journalist ben ik tijdens het maken van mijn producties actief bezig om alles zo interessant mogelijk te maken. Ik schrijf graag in verhalende vorm en laat mijn bronnen en het beeld juist het woord doen. Bij kleine gebeurtenissen duik ik graag in de diepte en bij moeilijk te begrijpen onderwerpen probeer ik alles behapbaar te maken. Saai nieuws is ook nieuws en als het belangrijk is dan moet het interessant genoeg zijn om te lezen.