Tsjechische profvoetballer Jakub Jankto uit de kast gekomen, hoe amateurvoetbalclubs met de homo-emancipatie omgaan

Foto gemaakt door Loekie Pruijn

Leidsche Rijn – Voetbal wordt nog vaak gezien als een heteroseksuele mannensport. Het komt dan ook niet vaak voor dat een profvoetballer uit de kast komt. De Tsjechische profvoetballer Jakub Jankto is op 13 februari 2023 dan toch uit de kast gekomen. Ook bij amateurvoetbalclub gebeurt dit niet vaak.

Tjechische profvoetballer Jakub Jankto is op 13 februari 2023 uit de kast gekomen. Voor een profvoetballer is dit buitengewoon, in de voetbalwereld blijven ze op gebied van homo-emancipatie nog erg achter. Homoseksuele profvoetballers durven vaak niet uit de kast te komen, omdat ze bang zijn voor negatieve reacties van de fans, teamgenoten en sponsors.

“Profvoetballers geven de algemene acceptatie van homoseksualiteit in het betaald voetbal een forse onvoldoende (4,6), vooral wat acceptatie door supporters betreft. Dat blijkt uit een peiling van het Mulier Instituut onder 118 mannelijke betaald voetbalspelers.” Uit onderzoek blijkt dat betaald voetballers het dus ook niet eens zijn met de homo-emancipatie onder hun sport. Volgens de profvoetballers is dit de schuld van de supporters. Er wordt nog vaak genoeg homo scheldwoorden/haat verspreid op het veld. Dan is het ook niet uitnodigende om te zeggen dat jij dat bent.

Ook bij amateurvoetbalclubs is homoseksualiteit een gevoelig onderwerp. Zo wilde de Leidsche Rijn amateurvoetbalclub UVV geen commentaar geven over dit onderwerp. Voorzitter Frits Velthuis van amateurvoetbalclub Desto, uit Leidsche Rijn: “Bij vrouwen en meisjes is er geen probleem wat betreft homo-emancipatie. Daar is het normaal en honderd procent geaccepteerd dat er ook lesbiennes op het veld rondlopen. Terwijl er bij de mannen en jongens niet overgesproken wordt. Dat is toch stom, waarom kunnen we er niet over praten.”

Het verschil tussen mannen- en vrouwenvoetbal is dat het er bij de mannen toch wel ruiger aan toe gaat. “Toch wordt er in het veld bij de mannen meer geroepen en met roepen bedoel ik gescholden. Er wordt veel gescholden met ziektes maar ook het woord homo komt geregeld langs en niet in een positieve zin.” Volgens Velthuis hoor je dit soort geluiden overal toch hebben zij als amateur voetbalclub hier geen sancties voor. “De scheidsrechter kan hier eventueel tegen in gaan, maar in praktijk blijkt dit toch lastig. Als club hebben wij hier in ieder geval geen beleid voor.”

Volgens Velthuis is het in ieder geval positief dat Jankto uit de kast is gekomen. “Hopelijk moedigt ander profvoetballers ook aan om hun gevoelens te uiten.” Jacub Jankto is bij zijn eerste wedstrijd, na het bekend maken van zijn seksualiteit, met luid gejuich ontvangen. Dit geeft hoop voor de voetbalwereld op gebied van homoseksualiteit.

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.