Horecazaak Landhuis in de Stad bestaat 5 jaar

Geschreven door: Tim Lutters

OOG IN AL – Horecazaak Landhuis in de Stad, Gelegen in het groene park Oog in Al, viert haar vijfjarig jubileumweek met een scala aan feestelijke activiteiten. Tijdens de jubileumweek worden onder andere live muziekoptredens, een pubquiz en een culinaire aanschuiftafel georganiseerd. Marije Allemekinders, een medewerker van Landhuis in de Stad, vertelt over de hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar en de unieke kenmerken van deze bijzondere plek.

Jubileum week

“De afgelopen jaren heb ik zoveel memorabele momenten meegemaakt, maar het hoogtepunt moet nog komen: onze jubileumweek. Een hele week vol met activiteiten. Van live muziek op het terras tot een pubquiz, een gezamenlijke aanschuiftafel waar de hele buurt kan aanschuiven om samen te eten. We organiseren ook een lokale markt, een bomenwandeling in het park en zelfs yogalessen. De hele week staat in het teken van feestelijke activiteiten.

Dit wordt de kroon op de afgelopen vijf jaar. Er zijn zoveel geweldige optredens en activiteiten geweest, maar er is er één die eruit springt: de aanschuiftafel. We zetten een lange tafel neer in ons restaurant en iedereen uit de buurt kan tegen een kleine prijs komen genieten van een maaltijd. Je leert je tafelgenoten kennen en we hebben altijd een gastkok uit een ander land. Dit kan bijvoorbeeld een Mexicaan zijn die net in Nederland woont of iemand uit India. We hebben zelfs onlangs een Nepalese kok gehad.

De gastkok bereidt samen met onze eigen koks een verrukkelijk twee- of driegangenmenu. De sfeer is gewoonweg fantastisch en je raakt echt in gesprek met je tafelgenoten. Het is zo’n geweldige activiteit die we organiseren en de avonden zitten altijd razendsnel vol. Het is echt een hoogtepunt waar ik ontzettend naar uitkijk.”

Live muziek avonden

“We zijn eigenlijk vijf jaar geleden begonnen als restaurant, lang voordat corona ons pad kruiste. In die tijd organiseerden we verschillende buurtactiviteiten, waaronder live muziekavonden. Het was een geweldige ervaring die we meerdere keren hebben herhaald. Maar toen kwam corona en moesten we alles stilleggen. Het duurde even, maar uiteindelijk zijn we weer begonnen met het organiseren van live muziekavonden.

De komende maanden zijn we eigenlijk een uitzondering. Omdat we al vijf jaar bestaan, hebben we ons een plekje veroverd op het terras. Maar wat we nu voornamelijk doen, zijn live muziekavonden op woensdagavonden. Op die avonden zijn we gesloten als restaurant, maar openen we onze deuren voor een avondje vol live muziek.

Ons restaurant bevindt zich midden in park Oog in Al, en je hebt echt het gevoel dat je één bent met de natuur. Het is de perfecte setting voor intieme concerten. Je zit gewoon in dit prachtige landhuis en hebt het gevoel dat je omringd bent door de natuur, terwijl je geniet van het uitzicht.

Mensen merken echt dat we tijdens deze muziekavonden een knusse sfeer creëren voor het landhuis. Het is een bijzondere ervaring om hier te zijn, midden in het park.”

Landhuis in de Stad

“De locatie van Landhuis in de Stad maakt het echt uniek. Je bent slechts een kwartiertje lopen van het station, dus je bevindt je midden in Utrecht, maar tegelijkertijd in een groene oase. Wat het ook bijzonder maakt, is de manier waarop deze horecalocatie wordt gerund. We hebben vier eigenaren die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dit zie je terug in alles, van ons product op de kaart tot de wisselende dinerkaart elke vier weken. We werken nauw samen met lokale Utrechtse ondernemers, of het nu gaat om drankjes, bloemen op de tafels of de ingrediënten voor onze gerechten.

Daarnaast, wat ons echt onderscheidt, is dat we onszelf beschouwen als de tweede huiskamer voor onze gasten. We zijn echt een ontmoetingsplek voor de buurt en hebben veel vaste gasten uit de omgeving. Het is geweldig om die betrokkenheid te ervaren.”

“In ons team werken meer dan 50 mensen, stuk voor stuk unieke individuen. We bieden kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met autisme of een verstandelijke beperking. Deze diversiteit maakt ons team niet alleen bijzonder, maar ook ontzettend gezellig. Samen vormen we een hechte groep waarin iedereen zijn of haar talenten kan benutten.”

Het doel

“We hebben onszelf ten doel gesteld om mensen samen te brengen, om hen in contact te laten komen met elkaar. Dat we iets meer naar elkaar omkijken. Het is ook ontzettend belangrijk voor ons als team om die verbinding met onze gasten te creëren.

“We zullen volhardend voortzetten wat we nu al doen. Het organiseren van activiteiten die mensen met elkaar in contact brengen, dat is ons streven. Ja, ik geloof dat veel mensen die in Utrecht wonen, vooral zij die in Oog in Al en Lombok verblijven, ons al kennen. Maar ons doel wordt elke keer weer gehaald wanneer we een nieuw gezicht zien hier in Landhuis in de Stad.

Tim Lutters

Hey Hallo! Ik ben Tim Lutters. 21 jaar geleden geboren in Utrecht, maar woon al 15 jaar met mijn moeder, zusje en Springer Spaniël (Bibs) in het meest gemiddelde dorp van Brabant, Boxtel. Ik heb een obsessieve belangstelling voor boeken en muziek. Ook Ik schrijf graag en ben in het weekend graag in een zwetende zaal van een of ander poppodia. Verder produceer ik op de donderdagavond en de zaterdagochtend een radioprogramma.