In verschillende verschenen artikelen over Leidsche Rijn centrum kwam naar voren dat het niet goed zou gaan met het winkelcentrum. Er zou sprake zijn van toenemende leegloop en de leegstaande panden zouden niet gewild zijn bij nieuwe bedrijven. Om dit uit te zoeken ging ik in gesprek met Koen van Dijk, eigenaar van, de in Leidsche Rijn centrum gevestigde, speelgoedwinkel: Hout-doe.
Leegstand
‘Leidsche Rijn centrum loopt eigenlijk helemaal niet leeg. Wat is er nou aan de hand; wij als winkels van Leidsche Rijn centrum zitten hier inmiddels vijf jaar. Na deze vijf jaar is er sprake van een mogelijkheid tot verlenging als het aankomt op het huurcontract. Na deze 5 jaar hebben de winkels een inzicht gekregen over of ze op deze plek, en als winkel een rendabel bedrijf kunnen runnen. Je zult dan op elke plek, dus niet alleen in Leidsche rijn, zien dat er bepaalde bedrijven afhaken. Het is in het geval van Leidsche Rijn centrum extra opvallend omdat juist ‘alle winkels’ tegelijk lijken dicht te gaan. Daarnaast is het een relatief klein centrum en is het dus al meteen opvallend als er een aantal winkels te gelijk dicht gaan.’
Opvulling
‘In berichtgeving rondom de leegstand wordt niet vermeld dat de leegstaande panden inmiddels al weer gevuld zijn door nieuwe bedrijven. Daarnaast zijn er 2 zaken die verhuizen van een kleiner naar een groter pand. Door het stoppen van de kleinere zaken zagen zij de mogelijkheid om zich uit te breiden. Dit duid er in mijn ogen op dat de winkels hier in het centrum juist goed draaien. Ook zijn er een paar nieuwe speciaalzaken bijgekomen. Het komen van de speciaal zaken is voor mij een goed teken. De grote ketens zullen het altijd redden, het is daarom mooi om te zien als de kleinere speciaalzaken ook mee kunnen draaien. De speciaalzaken, zoals die van ons, zullen het met minder omzet en marge moeten doen. Dit geld voor heel nederland. De speciaalzaken hebben voor mij echt de toekomst’
Eigen winkel
‘Mensen willen producten nog steeds voelen, zien en ervaren. Op internet lijkt alles geweldig, maar in zo’n winkel als die van ons kunnen we daadwerkelijk gericht advies geven. Dit is iets waar mensen ook echt voor naar de winkel komen. De commercieel uitgewerkte ideeën op internet geven een vertekend beeld van het werkelijke speelgoed. In de winkel proberen we eerlijk te zijn tegen de klant over de producten. Ze zullen hierdoor langer met een product kunnen doen, en zullen minder snel last hebben van een miskoop. Mensen die naar de winkel komen hebben nog echt behoefte aan advies, dit advies is voor mij als verkoper niet altijd gericht op zo’n hoog mogelijke omzet, maar om het verkopen van het juiste product. Met deze manier van verkopen hopen we als winkel, van een klant een terugkomende klant te maken. Veel mensen denken tegenwoordig hoe mee hoe beter, in deze winkel proberen we de klant bewust te maken van een kwalitatief goed product. Onze stijl van verkopen is niet gericht op dozen schuiven, maar op tevreden klanten.’