Energiecoöperatie Rijne Energie heeft de wind mee

Ledenvergadering Rijne Energie. Door: Hadewych Brinkman

Door: Hadewych Brinkman

Leidsche Rijn – Al enkele maanden merkt de energiecoöperatie Rijne Energie een flinke toename in het aantal leden, de huidige energieprijzen spelen hierbij een grote rol. Met zeshonderd actieve leden is Rijne Energie de grootste duurzame energie coöperatie van de provincie Utrecht. Tijdens de ledenvergadering op dinsdag 27 september werd een toelichting gegeven op de voortgang van de coöperatie.

Voorzitter Guido van Loenen geeft aan dat de vergunningsaanvraag voor vier windturbines is ingediend. ‘Met slechts vier windturbines gaan wij het duurzame energie percentage in Utrecht verdubbelen’, zegt Van Loenen, ‘hiermee worden minstens 30.000 woningen voorzien van duurzame energie.’ Om de vergunningsaanvraag in te dienen was het noodzakelijk om een Milieu Effect Rapportage (MER) te laten maken. Dit onderzoek kost 100.000 euro, het geld voor de MER werd begin 2022 binnen tien dagen door leden bijeengebracht.

De snelle inzameling geeft aan dat mensen de urgentie voelen om zich aan te sluiten bij een duurzaam initiatief. Oud Tweede Kamerlid en lid van Rijne Energie Mathijs Sienot zegt hierover: ‘De reacties over het plaatsen van windmolens zijn nog altijd wisselend, maar het idee om baas te zijn over eigen energie spreekt velen aan.’

Van Loenen denkt dat de oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende stijgende energieprijzen de bewustwording in een versnelling brengt. Tijdens de vergadering werd duidelijk dat Van Loenen nog vier jaar door zal gaan als voorzitter, het doel is dat tegen die tijd de windmolens draaien.

Eindredactie: Gideon Kloosterman

Audio: Tim Lutters

Hadewych Brinkman

Ik ben Hadewych Brinkman en ik ben eerstejaars student aan de School van Journalistiek. Sinds jongs af aan schrijf ik graag verhalen, artikelen, onderzoekjes, etc. Ik ben erg nieuwsgierig en ik vind het leuk om verhalen achterna te gaan, en deze te delen met de wereld.