Tijdens de fashionshow in Woerden sprak Connie, de storemanager van OFM in Woerden over het belang en de opkomst van duurzaamheid in de mode-industrie.
Op woensdag 1 oktober 2025 hield Woerden een fashionshow waar onder andere OFM aan meedeed om hun nieuwe herfst- en wintercollectie te tonen. Connie is pas 3 maanden werkzaam als storemanager van OFM in Woerden, maar voelt zich nu al thuis. ‘Ik heb voorheen altijd in damesmode gewerkt, maar dit vind eigenlijk veel leuker,’ verteld ze. OFM houdt zich bezig met duurzaamheid en Connie hoopt op een eerlijkere modewereld in de toekomst.
De mode-industrie heeft de reputatie van een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Duurzaamheid en mode lijken dan twee tegenstijdige termen te zijn. Toch is dit onderwerp steeds meer aan de orde bij het kopen en produceren van producten. Niet alleen in nieuws en media, maar dus ook in de modewereld. Connie ziet dit ook in. ‘We houden ons bezig met duurzaamheid. We willen mooie stoffen maken die duurzaam en ethisch verantwoord zijn.’ Zegt ze. ‘Ook zie je steeds meer tweedehands winkels verschijnen. In Woerden zijn er een paar en in grotere steden geloof ik nog wel meer.’
OFM meldt zich in te zetten voor duurzaamheid door transparantie. Ze streven naar een verantwoord en zichtbaar productieproces, kiezen voor verpakkingen die minder materiaal verbruiken en hebben kledinginleverbakken in de winkels staan.
Toch denkt de manager niet dat de duurzame inzet van OFM een grote rol speelt in het besluit wat de klanten maken om juist daar kleding te kopen ‘ik heb helaas niet het gevoel dat onze duurzamere keuzes echt een doorslaggevende invloed hebben,’ geeft ze eerlijk toe.
Ook heeft Connie het gevoel dat niet iedereen even betrouwbaar is. ‘Iedereen wil wel duurzame kleding verkopen, maar ik denk niet dat iedereen hier eerlijk in is.’ Hierin heeft ze gelijk. De term duurzaamheid wordt vaak gebruikt, maar niet iedereen is hier eerlijk over. Voor een positiever imago kunnen bedrijven misleidende marketingstrategieën gebruiken, waarbij ze zichzelf of producten duurzamer laten doen lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn: greenwashing.
De zekerheid van een toekomst waarin duurzamere stoffen de norm zijn in de mode-industrie blijft onzeker. ‘Het draait natuurlijk allemaal om geld. Zo goedkoop mogelijk kleding kopen of fabriceren zodat mensen veel meer winst kunnen maken, want daar gaat het natuurlijk ook om in de modewereld.’ Dit komt onder andere door de hoge kosten waar veel ondernemers mee worstelen. ‘Veel ondernemers hebben het al moeilijk genoeg het hoofd boven water te houden, want de kosten reizen de pannen uit,’ verteld Connie.
Toch blijft Connie hopen op een toekomst met een duurzamere en eerlijkere mode-industrie. ‘Als wij bij OFM daar een klein steentje aan kunnen bijdragen is dat al heel fijn.’
Hieronder vindt u een audio-reportage gemaakt door Donna van den Brink over de modeshow in Woerden. Zij neemt u mee gedurende de hele avond en gaat in gesprek met bezoekers van de modeshow over de diversiteit van de deelnemende winkels en modellen. Is het belangrijk voor Woerdenaren dat er diversiteit is? Werd er überhaupt diversiteit laten zien?