WOERDEN- Tegenwoordig zijn er overal wel nationale themadagen voor. 9 oktober was het Nationale Krokettendag, dé dag waarop de ambachtelijke frituursnack gevierd wordt. Bij restaurant, catering en evenementen locatie de HALL werd deze dag aangepakt met een speciale lunch. Hier kon men kiezen uit 3 soorten kroketten. De HALL was echter het enige horecabedrijf binnen Woerden die gebruik maakte van deze themadag. Wat betekenen dit soort thema dagen voor de horeca binnen Woerden? Frans van Hall, eigenaar van de HALL, vertelt hierover zijn visie.
Nationale Krokettendag vieren was voor Van Hall vanzelfsprekend. ‘Ik vind het een mooie dag om bij iets ambachtelijks stil te staan.’ Buiten dat ziet hij er ook de marketing technische waarde ervan in. Als horecabedrijf is het slim om eens per jaar iets leuks of aparts te doen, wat bereikt kan worden door een nationale themadag te vieren. Zo vertelt Van Hall: ‘Het is leuk binnen je restaurant om niet 365 dagen hetzelfde te doen, maar ook af te wisselen met een evenement.’ Tijdens themadagen kunnen bedrijven een variatie geven aan iets wat bij ze past. Van Hall voelt als horecaondernemer echter geen druk om mee te doen aan zulke dagen. Voor hem is het voornamelijk voor de gezelligheid en ‘om net dat beetje extra op te vallen.’
Ook voor nieuwe horecagelegenheden ziet hij potentie in nationale themadagen. Een nieuw restaurant wat niets nieuws op de markt brengt, kan verdwijnen in de massa. ‘Als een restaurant de zoveelste foto post over een hamburger, dan hebben mensen het op een gegeven moment wel gezien.’ Horecabedrijven moeten constant op zoek zijn naar iets wat de ander niet doet. Van Hall moedigt horeca-eigenaren aan om in te spelen op nieuwe initiatieven. Themadagen zijn volgens hem een goede manier om dit te bereiken.
Niet alleen marketing technisch ziet Frans van Hall themadagen als een pluspunt, ook voor klanten zijn dit leuke dagen. Toen de HALL een post deelde over Nationale kroketten dag, kwamen meteen al de eerste bestellingen van bedrijven binnen. ‘Het stond nog niet online en ik kreeg al een bestelling van 120 kroketten voor op kroketten dag.’ Van Hall merkt dat er vanuit Woerden positief gereageerd wordt op dit soort themadagen. De krokettenlunch bijvoorbeeld was zelfs zo druk, dat de keuken het nauwelijks aan kon. Op deze drukte wil Van Hall inspelen. Volgend jaar wil hij er een grootser evenement van maken. Hij wil dan een frietkar buiten zetten en zelfs 6 verschillende kroketten serveren. ‘De vraag vanuit Woerden is er absoluut!’ aldus Van Hall.
Van Hall vindt het niet alleen belangrijk om impact te maken op de opdrachtgevers met het ondernemen, dit wil hij ook doen bij de maatschappij van Woerden. Daar zou hij graag een nationaal themadag voor zien. Het initiatief dat hij hierin zelf in neemt vindt plaats rond kerst. De HALL organiseert dan een diner waarbij iemand 2 plekken reserveert; 1 plek voor zichzelf en 1 plek voor een ander. Dit kan iemand zijn wat die persoon kent, het kan ook iemand zijn die de andere persoon totaal niet kent. En hoe zou die dag dan gaan heten? ‘Dag van het omkijken, zoiets zal dat dan zijn.’ Zo kunnen sociaal-maatschappelijke themadagen die niets te maken hebben met eten of drinken, ook hun plaats vinden binnen de horecasector. Het brengt mensen in Woerden dichter bij elkaar.
Nationale Krokettendag gaat over meer dan alleen de kroket. Volgens Van Hall vormen dit soort themadagen een stimulans voor horecagelegenheden om evenementen te organiseren die Woerdenaren verbinden en de stad nog gezelliger kan maken.
Luister hieronder een reportage over Nationale Krokettendag bij de HALL, inclusief een interview met medewerker Joanne Smitz en gasten van het restaurant.