Woerden

Selecteer Pagina

Stedin: ‘Oplossen elektriciteitsproblemen Woerden kost 70 miljoen’

Stedin: ‘Oplossen elektriciteitsproblemen Woerden kost 70 miljoen’

Foto: werkzaamheden transformatorhuisje

WOERDEN – Het oplossen van de elektriciteitsproblemen in Woerden kost volgens netbeheerder Stedin zo’n zeventig miljoen euro en duurt minstens tot 2030. Volgens het energiebedrijf kosten de lange ‘vergunningsprocedures’ -van soms wel zeven jaar- het meeste tijd. In de tussentijd probeert Stedin met ‘flexcontracten’ verlichting te bieden.

In Woerden staan 31 aanvragen van o.a. bedrijven op de wachtlijst voor een nieuwe- of zwaardere stroomaansluiting, omdat er simpelweg geen ruimte is op het stroomnet. Een gevolg hiervan is dat bedrijven tot 2030 niet kunnen uitbreiden of zich kunnen vestigen in Woerden.

Als voorlopige oplossing biedt het energiebedrijf daarom ‘flexcontracten’ aan zodat, partijen zoals scholen, stroom kunnen afnemen op de momenten dat het algemeen stroomverbruik lager ligt en in piekuren minder. Echter is dit type contract voor bedrijven die continu veel stroom gebruiken, niet relevant.

Volgens Stedin spelen de problemen in Woerden vooral met de afname van stroom en heeft het stroomnet nog voldoende ruimte voor de teruglevering van stroom.

Lange procedures

De uitbreiding van het stroomnet in Woerden duurt bij elkaar tot 2030, ‘Het bouw proces duurt twee jaar, het vergunningsproces zeven jaar’. Daar komt nog eens bij dat Utrecht een dichtbevolkte provincie is, ‘iedere vierkante centimeter heeft een bestemmingsplan’. Dus moet het energiebedrijf constant zoeken naar plekken waar zij energie infrastructuur aan kunnen aanleggen, ‘Daar gaan hele lange procedures aan vooraf.’

Voorspelbaarheid

Stroomkabels zijn duur en kunnen decennia lang in de grond blijven liggen. Belangrijk is dan ook volgens Stedin dat ze vanuit de overheid een ‘voorspelbaar energiebeleid’ hebben, ‘zodat wij weten hoe we daarop kunnen inspelen en wat we kunnen bouwen bouwen.’

Toekomst en advies

Volgens Stedin is het echt belangrijk dat er wat gebeurd,  ‘We verkopen nu voornamelijk een nee aan het bedrijfsleven, maar het kan zijn dat nieuwbouwprojecten daar ook mee te maken krijgen.’ aldus de stroomleverancier.

Daarnaast heeft Stedin ook advies, ‘Wat wij van bewoners vragen is om stroom te gebruiken op het ritme van de natuur.’ Dit houdt in dat je apparatuur die veel stroom verbruikt, zoals wasmachines of je laadpaal, aanzet wanneer er veel groene stroom voorradig is. ‘Zo kan je zelf als individu je eigen kleine steentje bijdragen aan het verlichten van het stroomnet. Dat zijn kleine beetjes, maar het zijn wel de beetjes die helpen.’ 

Hieronder volgt een audio-interview van Svj-student Hugo van Toledo, in dit interview spreekt hij met een woordvoerder van een bedrijf die op zo’n wachtlijst en daardoor niet kan uitbreiden. 

Over de auteur

David Zwart

Mijn naam David Zwart en ik ben negentien jaar oud, kom uit Koog aan de Zaan en ben student journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding mbo 4, media en redactie op het ROC van Amsterdam gevolgd. Daarnaast heb ik stagegelopen bij het AD Utrechts Nieuwsblad en 1Amstelveen. Ook heb ik leerwerk-trajecten doorlopen bij o.a. AT5 en het sociale mediateam van de 3e divisie voetbalclub ADO’20. Ik heb de ambitie om ‘camjo-verslaggever’ te worden en in het maken van video-explainers. Vanaf september tot en met eind januari werk ik aan de wekelijkse nieuwsproductie in Woerden, in samenwerking met de Woerdense Courant. Graag ontvang ik tips en informatie! Ik ben te bereiken via mijn mailadres en telefoon nummer. E-mail: davidzwart998@gmail.com Telefoonnummer: +31 (0)6 37578967