Zeist

Selecteer Pagina

Dit betekent de nieuwe OV dienstregeling voor Zeist

Dit betekent de nieuwe OV dienstregeling voor Zeist

Busstation Driebergen-Zeist ter illustratie. Foto: Arcadis

Zeist – Per 10 december gaat in de provincie Utrecht de nieuwe dienstregeling van openbaar vervoeraanbieders U-OV en Syntus in. Dit is nodig vanwege het personeelstekort bij deze bedrijven. Ook voor Zeist veranderen er een aantal dingen.

Na 10 december zullen er minder bussen per lijn gaan rijden. Dit om te voorkomen dat een aantal buslijnen helemaal zullen verdwijnen. Maar wat houdt dit in voor de Zeistenaar die graag met het ov reist? Een aantal wijzigingen uit het “Vervoerplan 2024” op een rijtje:

– Lijn 50 tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist gaat in de ochtend-en middagspits minder vaak rijden. Na 20:00 zal deze bus elk half uur in plaats van kwartier rijden.

– Waar bus 73 tot nu toe twee eindstations had, verdwijnt daar nu een van. Vanaf 10 december eindigt deze lijn altijd bij Busstation Zeist. Er zullen dus geen ritten van bus 73 meer eindigen bij halte Handelscentrum. Het aantal ritten verandert vooralsnog niet.

– Buslijn 34, die via het Science Park Utrecht en Zeist, tussen de buurt Westraven bij Kanaleneiland en Amersfoort rijdt, zal doordeweeks na 19:00 weer elk half uur gaan rijden. In de middagspits en aan de rand van de ochtendspits is dit elk kwartier in plaats van om de 10 minuten. Wel is de bedoeling dat lijn 34 weer tussen de spitsen gaat rijden.

De bedoeling van de nieuwe dienstregeling is wel dat bussen vaker op tijd zullen rijden en beter aansluiten op treinen, trams en andere buslijnen. Dit natuurlijk voor mensen die moeten overstappen. Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid gaan dus voor ten opzichte van de frequentie waarmee de bussen rijden.

Verslaggever Yanaika Wesseling sprak met praktijkopleider en buschauffeur Bart Kriesels over de nieuwe dienstregeling:

Over de auteur

Marcelo Jebbink

Ik ben Marcelo Jebbink, beginnend journalist en student op de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik wil uiteindelijk graag de sportjournalistiek in, waarin vooral autosport en voetbal de voorkeur genieten. Maar ook het volgen van politiek in binnen en buitenland is iets wat mij bezighoud. Eigenlijk alles wat de hedendaagse maatschappij met zich meebrengt. En daar wil ik dan ook graag verhalen over maken. Om de mensen te laten weten wat er speelt in de wereld maar ook achtergrondverhalen en meer de human interest kant van de journalistiek wil ik graag op de verschillende manieren onder de aandacht brengen.