ZEIST – Met de verkiezingen in het vooruitzicht komt de kracht van een podcast als medium voor een campagnemiddel steeds meer naar voren. Zeistenaar Zegert van der Linde zit inmiddels al vijftien jaar in de audiowereld, waarvan vier jaar in de podcastwereld. Hij ziet dat steeds meer politieke partijen dit medium inzetten om hun standpunten toe te lichten en kiezers te winnen.
‘Verhalen vertellen zit in mijn genen. Mijn opa preekte als dominee en mijn halve familie staat voor de klas in het onderwijs. Het is echt een familieding’. Van der Linde zit al klaar met zijn audioapparatuur op tafel. Hij neemt het altijd mee naar de mensen die hem inhuren voor hun bedrijf. Hij is van mening dat een podcast van grote toegevoegde waarde kan zijn voor een bedrijf. Met trots vertelt hij dat hij inmiddels al meer dan 217 podcasts heeft gemaakt. Als voormalig radiomaker bij NPO Radio 5 merkte hij in 2017 de opkomst van de podcast op. ‘In 2016 had je in Amerika de presidentsverkiezingen waarbij voor het eerst podcasts werden ingezet als campagnemiddel. Ik was radiomaker, deze vorm van audio triggerde mij.’ Hij startte ermee in 2017. De rage vloog over naar Nederland. Samen met een collega stopte hij bij de radio. ‘We waren vastbesloten om verder te gaan in de toenmalig, onbekende podcastwereld.’
En zo trok Van der Linde de straat op met enkel een microfoon en een audiorecorder. Voor zijn project ‘Het kan je buurman zijn’ sprak hij mensen op straat met een bijzonder verhaal. ‘Het was laagdrempelig en er stond weinig druk op. Ik merkte dat ik het een verrijking vond om langer dan vijf minuten met iemand over een onderwerp te praten’. Dat is volgens Van der Linde ook de kracht van de podcast. Tijdens zijn tijd als radiomaker merkte hij op dat bij de radio alles kort en snel moet. ‘Een radioprogramma wordt gemaakt voor een grote groep mensen.’ Hij kijkt naar zijn horloge: het is kwart over tien. ‘Naar Radio 1 luisteren rond deze tijd driehonderd- tot vijfhonderdduizend mensen. Die mensen wil je bereiken en bovenal: erbij bijhouden’. Hij vertelt hoe hij als radiomaker altijd in blokken van drie à vier minuten moest denken. Bij elk blok een ander onderwerp, om afhakende luisteraars te voorkomen. Tussendoor draaide hij platen. ‘Met een podcast weet je: mensen die hiernaar luisteren hebben deze podcast bewust gekozen, ze vinden het interessant. De doelgroep is wellicht minder groot, maar je kan de diepte ingaan en zo lang praten als je wilt, heerlijk!’. Het ideale ingrediënt voor een goede podcast is volgens hem uniciteit: een verhaal delen wat mensen nergens anders kunnen horen en dat persoonlijk maken. Zijn eerste podcastafleveringen durft Van der Linde niet terug te luisteren: ‘Ik zal me vast kapot schamen!’, zegt hij lachend.
Dat de politieke partijen bij de huidige verkiezingen veel gebruik maken van podcasts voor hun campagne vindt Van der Linde een logische zet. Ongeveer twintig jaar geleden begonnen partijen met het inzetten van sociale media. Nu is de podcast in opkomst als belangrijk medium voor politieke campagnes. ‘Ik denk dat het een goede ontwikkeling is omdat je nu meer ruimte krijgt voor de inhoud van een partij. Ze kunnen meer vertellen dan in een TikTok of een post op Instagram. Bij een debat ga je ook inhoudelijk in op bepaalde maatschappelijke onderwerpen, maar heb je ook als doel om de andere onderuit te halen en punten te scoren bij zwevende kiezers. Bij een podcast is dat niet zo’. Ook Van der Linde luistert politieke podcasts. Hij pakt zijn telefoon erbij en scrolt door zijn lijst aan beluisterde podcasts. De politieke podcast ‘Haagse Zaken’ staat ertussen. ‘Door podcasts als deze ben ik beter geïnformeerd over politieke gebeurtenissen en snap ik beter hoe politieke processen in zijn werking gaan. Het gaat verder dan de oneliners en quotes in het journaal’.
Met het maken van politieke podcasts heeft Van der Linde ook ervaring. In 2022 maakte hij samen met europarlementariër Peter van Daalen de podcast ‘Met Peter in Europa’ voor de ChristenUnie. In deze podcast spraken zij elke maand met elkaar over de Europese politiek. Ik ben niet per se een ChristenUnie-stemmer, maar dat werd juist gewaardeerd. Ik mocht kritisch zijn tegenover van Daalen’. Enthousiast vertelt hij verder: ‘Ik vond het heel leuk om met hem de politiek in te duiken en dat ik niet zijn mening hoefde te delen. Politiek is een wereld waar ik eerst weinig vanaf wist. Ik vind het leuk om in een wereld te duiken waar ik niet veel vanaf weet’. Volgens Van der Linde zijn de succesvolle podcasts vaak de podcasts waarin mensen verschillende meningen hebben, zeker als het politiekgerelateerd is. ‘Het luisteren naar verschillende meningen zet kiezers op scherp en helpt hen hun eigen mening te vormen’.
Van der Linde attendeert al gauw op de bubbel waarin mensen kunnen belanden bij het beluisteren van politieke podcasts. Volgens hem is het belangrijk dat luisteraars bij het consumeren van media altijd duidelijk voor ogen krijgen wie het heeft geproduceerd, wat de boodschap is en kritisch blijven. Simpelweg: bewust zijn van wat je luistert. ‘Het is aan de luisteraar of zij ook politieke podcasts luisteren van partijen waar zij in eerste instantie niet op zouden stemmen. Dat is de kracht.’