SvJ media

Selecteer Pagina

Word jij de nieuwe medewerker van de introweek 2025?

Word jij de nieuwe medewerker van de introweek 2025?

Intro-ouders tijdens de introweek van 2024

Word jij de nieuwe medewerker van de introweek 2025?

Help jij mee om nieuwe studenten een onvergetelijke start te geven? De School voor Journalistiek zoekt enthousiaste studenten die willen knallen tijdens de introweek van 26 tot en met 28 augustus! Of je nu deel wilt uitmaken van het energieke Rode Leger, je creatieve ei kwijt wilt in het Mediateam, of juist zin hebt om als Intro-ouder je eigen groepje de weg te wijzen—er is een plek voor jou. Maar waarom zou je mee willen werken? Vierdejaars student Nikita de Jong stond twee jaar aan het roer van de introweek en vertelt waarom ze het iedereen aanraadt.  

door | 11 04 2025, 17:04 | SvJ nieuw(s)

Intro-ouders tijdens de introweek van 2024             Foto: Emma Odijk

Meer dan alleen spelletjes 

Wat studenten vaak niet zien, is dat achter de schermen een strakke organisatie plaatsvindt. Het Mediateam (de groene shirts) verzorgt talkshows en radioreportages. De Teamouders (gele shirts) begeleiden de klassen. Het Rode Leger ondersteunt praktisch op het terrein zoals de uitvoering van activiteiten en het helpen bij de bar. En ja, hier mag alcohol gedronken worden vanaf achttien jaar! 

Ook de introcommissie heeft een belangrijke taak, al zijn de aanmeldingen daarvoor inmiddels gesloten. Nikita werkte zo in het entertainmentteam en hielp mee om alles soepel te laten verlopen. Volgens haar draait de introductieweek dan ook niet zonder de inzet van een grote groep studenten. ‘Alleen al voor de Intro-ouders heb je minstens twee mensen per klas nodig. Vorig jaar waren dat er 32. En voor het Rode Leger mikken ze op zo’n twintig mensen. Het is een flinke organisatie!’ 

Één team, één taak

Een veelgestelde vraag is waarom studenten, met toch al drukke schema’s, zich vrijwillig inzetten voor dit evenement. Voor Nikita is het antwoord simpel: ‘Ik heb er zoveel leuke herinneringen aan overgehouden, daarom zou ik iedereen aanraden om dit te gaan doen.’ Daarnaast geeft ze aan dat het een goed gevoel geeft om mee te doen: ‘Het is echt één team, één taak.’

Na twee jaar in de commissie, kiest Nikita deze keer voor een nieuwe rol. ‘Ik hoop dat ik dit jaar Intro-mama kan worden. Het lijkt me leuk om op die manier verantwoordelijk te zijn voor een klasje eerstejaars. Dat is weer een ander perspectief dan als commissielid, je bent écht het hoofd van je klasje.’ 

 Waardevolle kennismaking voor eerstejaars

Nikita benadrukt dat de introductieweek veel verder gaat dan alleen vermaak. ‘Het is echt de plek om mensen te leren kennen op een ‘low-key’ manier. In de lessen merk je daarna dat er al een band is ontstaan. Je hebt meteen iets om over te praten.’

Hoewel Nikita haar eigen intro tijdens een coronajaar grotendeels misliep, heeft ze toch een goed beeld van de waarde van de week. ‘We hadden toen een online introductie, maar zagen nauwelijks andere klassen. Toch heb ik daar een van mijn beste vrienden aan overgehouden.’

Aanmelden voor het Rode Leger, het Mediateam of als Intro-ouder kan tot en met 21 april via deze link 

 

Over de auteur

Sofie Bouwmeester

Sofie Bouwmeester (2006) is een beginnend journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in de wereld om haar heen en houd van verhalen vertellen, vooral schriftelijk kan zij haar ei kwijt. Als kind stonden de teksten al snel op papier en ook creativiteit is een belangrijk aspect in haar nieuwsgierige karakter. Momenteel werkt ze als horecamedewerker in een Frans-Aziatisch restaurant in het Gooi en ze hoopt in de toekomst verder te kunnen in de jeugdjournalistiek.