Amersfoort

Inwoners geven gemeente Amersfoort onvoldoende voor inzet seniorenwoningen

Het hoofdkantoor van Vereniging Eigen Huis in Amersfoort. Credit ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

AMERSFOORT –  Ouderen geven de gemeente Amersfoort op het gebied van de inzet voor het bouwen van seniorenwoningen een 4,4. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

Vereniging Eigen Huis zegt niet verbaasd te zijn over de onvoldoende: ‘Er is door het hele land veel behoefte aan meer seniorenwoningen, dit soort onderzoeken onderschrijven dat.’ Amersfoort wijkt niet af van het landelijke beeld, waar de inwoners van de meeste gemeenten volgens het onderzoek ook ontevreden zijn.

Volgens de woordvoerder van de vereniging zijn bewoners van gemeenten onvoldoende betrokken bij de de lokale bouwplannen: ‘Om goed te begrijpen wat er gebouwd moet worden, is het belangrijk dat de gemeente in gesprek gaat met 55 plussers: wat hebben zij nodig en waar liggen hun woon- en zorgbehoeftes.’

In de woondeal van de regio Amersfoort wordt aangegeven dat de regio in de periode tussen 2022-2030 bijna 12.000 woningen wil bouwen. Tegelijkertijd wordt er in het rapport aandacht gevestigd op een belangrijke uitdaging: ‘Binnen de ouderenhuisvesting opgave ligt een belangrijk financieringsvraagstuk. Dit geldt in het bijzonder voor geclusterde woonconcepten in combinatie met zorgaanbod en verpleeghuisplekken.’ Ook ‘businesscases’ rondom flexwoningen zijn relatief ingewikkeld. Opvallend is dat in de woondeal niet specifiek wordt aangegeven hoe de regio Amersfoort aankijkt tegen seniorenwoningen en hoeveel ze er wil bouwen.

Naast de reguliere bouw ziet de vereniging ook toekomst in kleinschalige bouwvormen: ‘Denk aan woonprojecten waar senioren inspraak hebben. Senioren willen levensloopbestendige woningen, vaak waar zorgvoorzieningen zijn, alles gelijkvloers en dichtbij hun vrienden en familie. Het is belangrijk dat gemeenten samen met senioren, projectontwikkelaars en geldverstrekkers kijken hoe dit kan worden gerealiseerd.’

Valeska Hovener, perswoordvoerder van Vereniging Eigen Huis vertelde ons wat over de huidige huizenmarkt wat betreft senioren. Verslaggeefster Floor van der Vaart vroeg haar wat precies de woonbehoeftes van senioren zijn. Beluister het volledige interview in het onderstaande fragment.