Stadskern- Bach, Haydn, en Vivaldi zijn bekende namen binnen de klassieke muziekwereld die vooral bij een ouder publiek resoneren. De organisatie van het September Me festival streeft er echter naar om de wereld van klassieke muziek op een vernieuwende en avontuurlijke manier te presenteren. Afgelopen weekend, 26 tot 29 september, vond in theater Flint in hartje Amersfoort de 8e editie van dit festival plaats.
Stokje overdragen
September Me is voortgekomen uit het lokale festival Amfortisimo. Toen de initiatiefnemer van dat festival zijn functie overdroeg, werd September Me geboren. Roland Spekle, al sinds het begin zakelijk leider van het festival en tevens al 12,5 jaar betrokken bij het gerenommeerde Ragazze quartet, had een duidelijke visie: ‘Als organisatie willen wij een eigentijdse klank laten horen—klassiek, maar dan via avontuurlijke en vernieuwende benaderingen. Zo hopen we een breder publiek aan te spreken en een vrijplaats te zijn voor musici en andere podiumkunstenaars.’ Het artistieke programma wordt samengesteld door het Ragazze quartet, waarbij het accent ligt op het experimentele en onconventionele. Een voorbeeld hiervan is het concept van ‘Artists in Focus’, waarbij dit jaar een doedelzakspeler centraal stond—’een verrassende keuze voor een klassiek georiënteerd festival.’ Aldus Spekle.
Positieve toekomstmuziek
Er wordt vaak met een alarmerende toon gesproken over de toekomst van klassieke muziek in Nederland. Ondanks de relatief kleine bevolking behoort Nederland volgens kenners tot de wereldtop in het aanbieden van klassieke muziek. De bezorgdheid over deze sector heeft inmiddels zijn weerslag op het overheidsbeleid. Zo wordt er gevreesd voor de impact van de aanstaande BTW-verhoging, die volgens een analyse van Kunsten92.nl een bezuiniging van maar liefst 350 miljoen euro op de culturele sector zou kunnen veroorzaken. Ondanks deze uitdagingen blijft Spekle optimistisch over de toekomst van het September Me festival. ‘We hebben onze plannen voor de komende vier jaar bij de overheid ingediend om subsidie te waarborgen. Hiermee hebben we een solide basis om ons publiek te blijven verbreden en nieuwe bezoekers aan te trekken.
Correspondent: Wiek Brouwers interviewt Dianne Verdonk over het gedachte proces achter, de bouw van en de bedoeling van de Bellyhorn. Dit doet hij vanuit het Flint theater in Amersfoort. De voornaamste vraag is echter: Wat is de bellyhorn nou eigenlijk?