Amersfoort

Kinderen denken na over toekomst met Mini-maatschappijen

Bron: Petje Af Amersfoort

AMERSFOORT – Afgelopen woensdagmiddag was het een bijzondere dag voor de kinderen van Stichting Petje Af in Amersfoort. In een energieke bijeenkomst vanuit Petje Af mochten ze aan de slag met Terra Nova Minimaatschappij, een educatief spel dat hen spelenderwijs kennis liet maken met de basisprincipes van een samenleving. Dit initiatief had als doel de kinderen te leren over thema’s als democratie, samenwerken, economie en maatschappelijke verantwoordelijkheid, allemaal met behulp van een door hen ontworpen “eiland”.

Stichting Petje Af is een landelijke organisatie die zich inzet voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen tussen 10 en 14 jaar die wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. De stichting biedt hen op woensdag programma’s aan waarbij ze op interactieve wijze nieuwe werelden ontdekken en verschillende vaardigheden opdoen. Het doel is kinderen te inspireren, hun horizon te verbreden en hen in staat te stellen om hun talenten en interesses te ontdekken.

De bijeenkomst in Amersfoort was onderdeel van een reeks educatieve sessies waarin de kinderen verschillende onderwerpen leren verkennen. Dit keer stond het spel Terra Nova Mini Maatschappij centraal, een spel dat niet alleen leuk is, maar ook leerzaam en gericht op het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Een nieuwe wereld opbouwen met Terra Nova

Het spel Terra Nova Mini Maatschappij daagt kinderen uit om een eigen samenleving op te bouwen. Ze moeten beslissingen nemen over hoe ze hun samenleving willen inrichten: wie wordt de leider, welke regels stellen ze op, en hoe verdelen ze de middelen die ze tot hun beschikking hebben? Het spel stelt hen voor allerlei uitdagingen die vergelijkbaar zijn met echte maatschappelijke vraagstukken. Zo leren ze omgaan met verantwoordelijkheid, leiderschap, het maken van keuzes en het belang van samenwerken.

In Amersfoort waren de kinderen direct enthousiast toen ze hoorden dat ze hun eigen wereld mochten creëren. Ze werden verdeeld in kleine teams, waarbij elk team een eigen gemeenschap vormde. Elk team kreeg een startbudget en een aantal hulpbronnen, en al snel begonnen de discussies over wat de beste manier was om hun mini-maatschappij te laten floreren.

Samenwerken, onderhandelen en verantwoordelijkheid nemen

Het opzetten van een eigen samenleving bracht de kinderen niet alleen veel plezier, maar ook uitdagingen. Ze moesten onderhandelen over wie welke taken op zich nam, hoe ze hun middelen eerlijk verdeelden en welke wetten of regels nodig waren om de vrede te bewaren. De kinderen leerden al doende dat een samenleving niet altijd vlekkeloos verloopt en dat goede communicatie essentieel is.

Naast leiderschap en onderhandelen, moesten de kinderen ook nadenken over economische vraagstukken. Ze ontdekten dat keuzes maken over het opvangen van emigranten of bijvoorbeeld het betalen van belasting directe gevolgen heeft voor hun gemeenschap. Het was voor velen een eye-opener om te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om een balans te vinden tussen de wensen van iedereen en de beschikbare middelen.

Reflectie en leren van ervaringen

Aan het einde van de bijeenkomst was er ruimte voor reflectie. De begeleiders van Stichting Petje Af gingen met de kinderen in gesprek over hun ervaringen tijdens het spel. Wat ging goed? Wat hadden ze anders kunnen doen? Wat vonden ze lastig?

Een waardevolle ervaring voor de toekomst

De middag met Terra Nova Minimaatschappij sloot perfect aan bij de missie van Stichting Petje Af: kinderen de kans geven om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Door het spel leerden de kinderen niet alleen meer over onderwerpen zoals democratie en economie, maar ook over praktische vaardigheden zoals samenwerken, probleemoplossend denken en leiderschap. Deze vaardigheden zijn ontzettend belangrijk voor hun toekomstige ontwikkeling, zowel op school als in hun verdere leven.

Stichting Petje Af zal nog 2 weken verder met het concept van Terra Nova gaan. “Kinderen hebben ontzettend veel goede ideeën, Daar zouden we vaker naar moeten luisteren”, vertelt Rosan, die de workshop aan de kinderen mocht geven. De kinderen mogen na afloop van hun project hun plannen en ideeën presenteren aan de gemeente. “Hoe de kinderen hun eiland hebben ingericht, was voor mij heel verbazingwekkend”, aldus Walid, Coach bij Petje Af.

Met de opgedane ervaringen tijdens deze bijeenkomst hebben de kinderen van Stichting Petje Af in Amersfoort niet alleen een leuke middag gehad, maar ook waardevolle lessen geleerd die hen zullen helpen bij hun groei tot betrokken en bewuste burgers van de toekomst.

Na afloop van de workshop sprak Ireen met Rosan en Walid om terug te blikken op de workshop.

Jiske Cox

Mijn naam is Jiske, 18 jaar oud, en ik ben al zolang ik mij kan herinneren geïnteresseerd in alles wat er om mij heen gebeurt. Ik ben vooral geïnteresseerd in onderwerpen zoals klimaat, cultuur en politiek. Ook heb ik een passie voor muziek. Zo hoop ik later mijn hobby en werk als journalist te kunnen combineren bij de radio.