Amersfoort

Weekend van de wetenschap ook in Amersfoort bij Bitlair Hackerspace

BRON: Teun Kuijt

ISSELT- Een stuk of 15 tieners zitten met een gefocust gezicht hard aan het werk achter verschillende technologische apparaten, terwijl er 10 volwassen rondlopen om mensen rond te leiden en vragen te beantwoorden over wat ze doen bij Bitlair en de DJO.

Jong en Oud

Op het industrieterrein bij Isselt zitten op de woensdag en zaterdag mensen van alle leeftijden zich bezig te houden met technologie en in het speciaal hacken. Dimitri Modderman voorzitter van Bitlair: “We zijn een plek waarin jong van oud leert, maar ook waar oud van jong leert. Bijvoorbeeld een paar weken geleden kreeg ik een tip van een van de jonge deelnemers waar ik ontzettend veel aan had”.

Verzamelplek

In het gebouw zitten twee stichtingen De Jonge Onderzoekers Amersfoort voor jongeren tussen de 11 en 19 jaar en Bitlair voor 18 plus. Ze zijn een verzamelplek om aan projecten te werken, ideeën uit te wisselen en een hobby voortzetten. Michel Marsman is lid bij Bitlair: “Een weekend als het weekend voor de wetenschap is belangrijk, omdat we mensen die deze hobby hebben of willen hebben een plek willen geven”.

Bezoekers

Het gebouw zit ook vol met verschillende soorten bezoekers. Esmeralda is een jonge bezoeker en vind het harstikke leuk. “Ik vind het allemaal heel erg cool, je kan zelfs edelstenen maken en ik heb een kat geprint op de 3D-printer”. Oudere bezoekers vinden het ook interessant: “Ik was hier uitgenodigd en mijn eerste indruk was vooral dat het hier heel groot is en heel divers. Toen ik eerst dacht aan een hackerspace dacht ik dat er alleen maar mensen achter een computer aan het hacken waren, maar er is ook vinyl snijden, 3d-printen en hout tafels veel divers dus met heel veel verschillende projecten”

Diverse projecten

De leden van Bitlair en de DJO voelen zich een hechte community. Wiebe Beeftink is begeleider bij de DJO en had een programma gecreëerd waarin je muziek op spotify kan afspelen en dat de led strips en laser stralen met de muziek meespelen. Een gedeelte van zijn progamma was een project van een ander lid, die Beeftink aangepast heeft op zichzelf en heeft herschreven. Om daarna verder te bouwen om zijn eigen product te kunnen maken. Een ander voorbeeld is van Marsman dat hij voor zijn studie bij Bitlair heeft kunnen werken aan zijn afstudeerproject, wat een spelletje was in de hand met verschillende lichtjes die je op de goede plek moest zetten was. “Ik heb bijvoorbeeld het frame hiet op de 3d-printer geprint.”

Belangrijk

Het weekend van de wetenschap bestaat al een erg lange tijd, de eerste editie was in 1986. Het wordt georganiseerd door NEMO Science Museum in opdracht van het ministerie onderwijs, cultuur en wetenschap. Het concept is dat er in heel Nederland honderden verschillende instituten, zoals bedrijven, universiteiten en musea hun deuren openen om vooral kinderen tussen 8 en 14 een kijkje achter de schermen te geven. Om op plekken te kijken waar bezoekers normaal niet mogen komen, bijvoorbeeld wetenschappers aan het werk zien, restaurators in een museum bezig te zien en echte proeven te doen in laboratoria. Dylan Hyman van de organisatie van het weekend van de wetenschap vindt het nu juist zo belangrijk. “Het weekend van de wetenschap is belangrijk, omdat wij kinderen op een makkelijke manier willen blootstellen aan de wetenschap. De wetenschap is een stukje toekomst en we willen kinderen en jongeren kennis laten maken met toepassingen en beroepen van de toekomst.”

Audio: Puck de Moel

Teun Kuijt

Teun Kuijt (2006) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ook geboren en getogen in Utrecht met een enorme interesse op allerlei vlakken. Met veel liefde en passie voor het vak schrijft ze al vanaf jonge leeftijd. Van de schoolkrant tot haar profielwerkstuk, ze heeft altijd met veel plezier geschreven. Nu is ze begonnen met met de School voor Journalistiek en staat ze open om nog meer van het vak te leren. Ze volgt alles op de voet en je kan daarom veel leuke gevarieerde artikelen van haar kunnen verwachten.