Amersfoort

Het Voedselkollektief Amersfoort gaat weer naar het winterritme

HEILIGENBERG – De winter begint weer en dat betekent dat het Voedselkollektief in plaats van elke week een pop-up winkel te hebben, er een keer in de twee weken een pop-up winkel heeft. De maandelijkse informatieavond was afgelopen donderdag voor aspirante leden, waar dit in vermeld werd.

Er zitten al vier mensen klaar in de kleine zaal naast alle producten die het Voedselkollektief heeft, voor de informatieavond. Alle producten zitten in manden met een geel kaartje erbij wat het is. In de zomer elke week en in de winter een keer in de twee weken opent de WAR zijn deuren open voor leden van het Voedselkollektief Amersfoort om hun duurzame en lokale boodschappen te doen, maar ook een keer in maand ook voor potentiële nieuwe leden. Marijke Hakze zit bij het infoteam en gaf ook op donderdag de informatieavond: “Nu nog elke zondag, maar hierna een keer in de twee weken zondag krijgt ieder lid een mailtje met een bestellijst. Aldus Hakze, “Daarin bestel je wat je nodig hebt, dan kan je het op donderdag avond of vrijdag ochtend hier ophalen.”

Het Voedselkollektief wil mensen uit Amersfoort een kans geven om hun producten duurzaam en lokaal te kopen. Bij binnenkomst zit het winkelteam die alles afrekent en waar alle zuivelproducten staan. Een tafel met drie dames eromheen die alles vrolijk nakijken en waar je kunt pinnen. Nanzz van Vliet is lid bij het winkelteam: “Ik vind het fijn om te weten waar mijn groentes vandaan komen en je proeft echt dat het duurzaam is.” Alle producten komen uit een gebied in een radius van 25 km van Amersfoort. Het is allemaal biologisch en vers van het land. De boeren geven elke week door hoeveel zij verwachten van het land te halen, geven dat door aan het kollektief, leden kunnen bestellen tot de schatting van de boer, zodat er nooit wat over blijft.

Elk lid wordt ingediend bij een bepaald team, je hebt veel verschillende teams van het winkelteam tot nieuwsbriefteam. Er is ook een ophaalteam, het aspirante lid Mariska Strik zou zich daar wel bij willen aansluiten: ”Ik kwam bij mijn wandelgroepje iemand tegen die hier ook lid is en ook bij het ophaalteam zit en dat leek mij echt ontzettend leuk.” De producten worden ook bij de verschillende boeren opgehaald, door het ophaalteam. Er zijn in totaal negen locaties die mee doen en voor de boeren is er ook een voordeel. Zij verdienen er namelijk meer aan, omdat er niet een winkel tussen zit die er ook aan moet verdienen. Het Voedselkollektief verdient er dan ook niks aan.

De producten, behalve de zuivelproducten zijn ook niet verpakt en iedereen moet zijn eigen tasje meenemen om de producten op te halen. In het gebouw hangen posters met de boeren erop en hun verhaal. Daardoor weten mensen echt waar hun eten vandaan komt en dat vinden de leden ook erg fijn. Yolanda Couwenberg is ook lid: “Er zitten ook geen bestrijdingsmiddelen op en ik vind echt dat dit beter smaakt dan uit de supermarkt. Het is ook fijn, omdat het vaak goedkoper is.”

Er zijn in totaal 170 gezinnen die lid zijn bij het Voedselkollektief, vertelt Hakze aan de aspirante leden die tussen de groentes zitten. “We hebben niet echt ambities, omdat het nu gewoon heel erg goed gaat.” Na de informatieavond zijn er zeker nieuwe leden die zich gaan aanmelden, zodat het Voedselkollektief zich kan blijven inzetten om buur en boer in verbinding te brengen en duurzaam voedsel te kunnen consumeren en produceren.

Audio: Mette de Wit

Teun Kuijt

Teun Kuijt (2006) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ook geboren en getogen in Utrecht met een enorme interesse op allerlei vlakken. Met veel liefde en passie voor het vak schrijft ze al vanaf jonge leeftijd. Van de schoolkrant tot haar profielwerkstuk, ze heeft altijd met veel plezier geschreven. Nu is ze begonnen met met de School voor Journalistiek en staat ze open om nog meer van het vak te leren. Ze volgt alles op de voet en je kan daarom veel leuke gevarieerde artikelen van haar kunnen verwachten.