Amersfoort

Een avond uit je bubbel stappen tijdens de netwerkavond van Pact Sam Sam

Thjum Arts & de Onze-Lieve-Vrouwetoren

Amersfoort Centrum – Kom eens uit je bubbel! Dat is het thema van deze netwerkbijeenkomst over armoedebestrijding. Tijdens de week van de armoede organiseert Organisator Pact Sam Sam samen met cabaretier Thjum Arts een informatieve maar ook humoristische avond. Met als doel: met elkaar in verbinding komen om zo armoede te bestrijden.

De avond

In de Onze-Lieve-Vrouwetoren wordt de avond afgetrapt door een act van de circuskinderen die in grote ‘bubbels’ tegen elkaar aanbotsen. Op hun t-shirts staan woorden zoals: onzichtbaar, kennisoverdracht, vaardigheid, waardigheid, geld en financiële nood. Ze proberen elkaar vast te pakken maar dat lukt niet. Uiteindelijk stappen ze uit die ‘bubbel’ en pakken ze elkaar vast. Dit laat zien dat als je in je eigen bubbel blijft je andere niet kan helpen. Verder worden speeches gegeven door bestuursleden en vrijwilligers. Na deze speeches krijgt iedereen een glaasje alcoholvrije champagne. Dagmar Meijer is het jongste bestuurslid van Pact Sam Sam. Ze vertelt: “Ik begon net met mijn HBO. Ik had twee nieuwe vriendinnen gemaakt en zij vertelden mij dat ze zelf hun studie moesten betalen. Ik kende eigenlijk niemand die dat zelf moest betalen. Dat was de eerste keer dat ik dacht van ‘zo, ik zit eigenlijk ook gigantisch in een bubbel.’ Hier moet ik uit. Daarom heb ik me bij Pact Sam Sam aangesloten.”
In filmcafé De Lieve Vrouw wordt de avond speels gemaakt door een optreden van cabaretier Thjum Arts. Onder het genot van een hapje en een drankje wordt een aansluitende netwerkborrel gegeven om met elkaar in gesprek te komen. Een ander bestuurslid van Pact Sam Sam is Jennie Harmelink. Ze vertelt: “We hebben voor het thema ‘Bubbels’ gekozen. Armoede kan namelijk best complex zijn, vooral om bij het juiste loket te komen. Je eigen, bekende, vertrouwde leefomgeving. Wij noemen dat een bubbel. Wil je als persoon of organisatie écht met de ander in verbinding komen? Dan moet je uit die bubbel stappen!”

Onzichtbaar

“Wat we merken is dat er nog heel veel onzichtbare armoede is. En vanuit de gemeente doen we onze uiterste best om iedereen te bereiken,” vertelt Chantal Wezendonk, coach participatie en inkomen bij Gemeente Amersfoort. “Ik begeleid vanuit mijn functie als coach bij de gemeente mensen die in nood zitten. Wat ik mooi vind, is dat iedereen inderdaad wel een beetje vanuit zijn persoonlijke bubbel leeft. Ik heb mijn bubbel vanuit de gemeente, maar ook een bubbel van gewoon mens zijn. Bubbels hoeven niet uit elkaar te spatten, als we elkaar maar kunnen vinden.”
De bijeenkomst benadrukt dat mensen zich bewust moeten worden van mensen die het minder hebben. Door het organiseren van deze bijeenkomst worden er verschillende perspectieven geboden, zowel op professioneel als persoonlijk niveau. Na de voorstelling van Arts lopen mensen de zaal uit. Hier krijgen ze een goodiebag met daarin een klein flesje bellenblaas in de vorm van een champagnefles. Ook zit er een muntje bij zodat ze bij de bar een écht bubbeltje kan halen.

Organisaties

De host Pact Sam Sam is tegen armoede. Ze werken met veel organisaties die met armoede werken en bundelen deze. Vanavond is onder andere gemeente Amersfoort aanwezig en een bestuurslid van de Moskee. Ook Arts was gevraagd om het cabaret te verzorgen. Waarom was hij aanwezig en in welke bubbel bevindt hij zich? Dit is te beluisteren in het onderstaande audio-interview.

Tijmen Tjalsma

Tijmen Tjalsma (19) is videograaf en journalist (in opleiding). Werkt in de duurzame energie-sector en schrijft regionaal nieuws voor Amersfoort en Leusden.