Amersfoort

Blazen met Bach in de Johanneskerk

Centrum Amersfoort- Muziek van de hele familie Bach was te horen hier in Amersfoort in de Johanneskerk. Velen kwamen vrijdag en zaterdag langs om dit optreden te beluisteren. Het Amersfoortse kamerkoor werd begeleid door de cello en de dirigent op het kistorgel.

Als je door de ingang van de Johanneskerk loopt wordt je begroet door personeel. Er is gelegenheid voor een bakje thee of koffie terwijl er gewacht wordt op het volgende optreden van de middag. Als het optreden gaat starten gaat iedereen via een al wat te klein trappenhuis naar boven toe. Zitplaatsen worden gevuld terwijl de zangers en zangeressen zich klaar gaan maken voor het optreden. De cello speler gaat zitten en de dirigent maakt zich klaar voor het openende nummer. Terwijl de laatkomers staanplekken zoeken, begint het eerste nummer.

Het programma van het Amersfoortse kamerkoor bestaat uit 2 stukken, niet van de Johan Sebastiaan Bach die het meest bekend is onder ons maar het zijn de stukken van zijn ooms. Michael Bach en Chrisoph Bach. Verder zijn er nog veel stukken gezongen van Estse componisten zoals Cyrillus Kreek en Pēteris Vasks. Er zijn hele fraaie melodieën die heel fijn op de oren vallen maar er was ook genoeg dynamiekverschil om je oplettend te houden. Al is een orkest over het algemeen niet het meest extravagant in hoe ze optreden maar er is genoeg verschil tussen of de dirigent meespeelt op het kistorgel of wanneer hij dirigeert. De cello heeft immers ook een mooi solostuk wat een mooie variatie is.

‘Blazen met Bach’

‘Ieder jaar een ander thema’, zegt Wim Groen. De slogan van dit jaar z’n Bachdag was blazen met Bach. Wim Groen, een van de organisators zegt dat ze dit jaar meer blaasmuziek willen verwerken in de muziek van Bach. Houtblazers, koperblazers en natuurlijk zang. ‘Dan ga je een naam bedenken dat goed klinkt, en dan klinkt ‘blowen met Bach’ toch wat minder geschikt dus zijn we maar met het blazen met Bach idee gegaan’’.

Veel van de optredens die gegeven werden tijdens de Bachdag waren gratis. Dit komt omdat de missie van de Bachdag is, om zoveel mogelijk mensen te introduceren aan de muziek van Bach. De slotconcerten die er vrijdag en zaterdag hadden wel een prijs voor kaartjes omdat dit nodig is voor de organisatie om rond te komen. Als een gezin van vijf naar een van onze optredens zou gaan en ze moeten allemaal een ticket kopen dan wordt al snel vrij duur, zegt Wim Groen. De Bachdag wil zoveel mogelijk gratis muziek aanbieden zodat de prijs van een kaartje niet de reden is om niet te gaan naar een optreden.

Waarom blijft de muziek van Bach nog nou zou relevant?

Rienk Bakker zegt dat de reden waarom Bach nog steeds beluisterd wordt en nog in de toekomst gaat beluisterd worden is omdat de muziek zo vol zit met allemaal complexiteiten. ‘Studenten bij het conservatorium raken nog steeds geïnspireerd door Bach’.

Bach heeft nu natuurlijk al voor het 6e jaar op rij hier in Amersfoort een speciale dag. Hij is nog steeds relevant voor veel mensen hier in Amersfoort en de rest van de wereld. Laten we de kaarsjes uitblazen met Bach.

Verslaggeefster Floor van der Vaart was aanwezig op de Bachdag en sprak onder andere met de dirigent van het Amersfoorts Kamerkoor. Ze vroeg hem waarom de muziek van Bach vandaag de dag nog zo relevant is.

Bron afbeelding: Floor van der Vaart

David van der Hout

Hallo, ik ben David, 18 jaar oud en 1e jaar student bij de HU. Ik heb de Havo afgerond, hierna een opleiding gedaan waar ik destijds later ben mee gestopt. Hierna ben ik gaan reoriënteren en ik kwam ik in de journalistieke wereld terecht. Ik hou van de journalistiek omdat het een middel is om mijn interesses in te verwerken. Interesses die van economie/politiek gaan tot aan muziek en kunst. Mijn interesses en ervaringen tezamen met mijn ambitie om dingen te maken, hebben mij de persoon gemaakt dat ik nu ben. Met de journalistiek ga ik nu nieuws maken voor Amersfoort en dit wordt mijn opstap tot meer ervaring. Contact: david.vanderhout@student.hu.nl